charlotterudenstam

Lever du mest i knoppen?

Är du närvarande? Alltså är du här med din kropp och dina tankar? Eller är kroppen och tankarna på helt olika ställen? Vi tror att närvaro ä...

Är du närvarande? Alltså är du här med din kropp och dina tankar? Eller är kroppen och tankarna på helt olika ställen?
Vi tror att närvaro är viktigt när man strävar efter att känna sig mer hel. Och kroppen är ett underbart verktyg för att känna närvaro. Det är så vanligt att bara leva i huvudet och att se kroppen mest som ett nödvändigt ont. Men varför inte börja se kroppen som ditt tempel, använda dig av den och känna närvaro.

Här kommer en rad tips på hur du kan få fart på din kropp:

Gör ett musikbibliotek. Skapa en eller flera spellistor med låtar som du gillar att dansa till. Gör dem gärna på olika teman: Gladmusik, argmusik, energimusik, lugnmusik, orientalisk musik, rytmmusik, meditationsmusik.

Dansa regelbundet. Börja med att dansa hemma med dig själv. Låt kroppen dansa med dig. Du kan experimentera med att dansa med fokus på fötter, sedan på höfter, kropp eller armar. Känn dina fötter mot underlaget. Stanna gärna till när du blir utmattad och känn energin som strömmar genom din kropp. Expandera på det sätt som passar dig.

Gör aktiva meditationer. Den indiske gurun Osho har skapat en rad aktiva timslånga meditationer som är verkningsfulla och som har lite olika syften, som att sätta igång kroppen, frigöra energi i kroppen eller lugna den. Meditera gärna regelbundet. Dynamic meditation är en fysisk meditation i fem faser som passar bra att göra på morgonen. Kundalini meditation är en bra efterjobbet meditation då du kan skaka loss dagens bekymmer och vila en stund. Det finns en rad andra, till exempel Mandala meditation och Gouri Shankar. Pröva vilken som passar dig.

Börja promenera regelbundet. Gå av bussen en station tidigare än vanligt. Om du är väldigt mycket i huvudet, försök att i stället fokusera dina fötter mot marken under delar av promenaden. Promenader och löpning stärker dessutom skelettet.

Simma en gång i veckan. Simma en halvtimme och ge kroppen en mjuk genomkörare. Avsluta med ett skönt bastubad.

Cykla istället för att ta bussen eller bilen.

Börja med en sport eller idrott. Välj någon som passar dig. Om du tillhör dem som har lätt att lura dig själv, välj något du måste göra tillsammans med någon annan, så att du är mer motiverad att fortsätta om det skulle ta emot.

Träna pc-musklerna. Knip med dina pc-muskler 30 gånger om dagen. Det gör att du får starkare muskler i underlivet och kommer på sikt att ge dig starkare orgasmer.

Älska ofta.

Related

rörelse 1670528123009579477

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item