charlottecronquist

Äntligen - forskare om njutning!

Jag läser en artikel på Lunds universitets hemsida om njutning. Filosofen David Brax menar att det bara finns ett universellt värde och det...

Jag läser en artikel på Lunds universitets hemsida om njutning. Filosofen David Brax menar att det bara finns ett universellt värde och det är njutning. Jag har lust att säga äntligen. Jag tycker verkligen om att forskare ägnar sig åt njutning och lust. De här värdena som är så viktiga och som vi ändå hyssjar så mycket om. Jag minns en anhörig till mig som sa, apropå att jag levde ut min passion, att det var omoraliskt att leva ut passion. Å, alla dessa budskap om att vi ska hålla oss på mattan. Mer hedonism i tillvaron. Tack David Brax!

Här är artikeln jag fann:
Njutning - det enda verkligt värdefulla
Vänskap, kunskap, hälsa och välstånd är alla saker som de flesta av oss skulle säga är värdefulla. Men varför? Vad är värde? Enligt filosofen David Brax, som i dagarna lägger fram en ny avhandling vid Lunds universitet, finns det bara ett enda universellt värde: njutning.
David Brax
David Brax menar att njutning är det enda universella värdet . Foto Paulina Westerlind

– Om vi ska förstå vad värde är måste vi undersöka både hur och varför vi värderar saker. Min teori utgår från iakttagelsen att njutningssystemet är centralt i dessa förklaringar. Varför anser vi att vänskap är värdefullt? Därför att vänskap så ofta är förknippat med positiva känslor. För många värden är förklaringen betydligt mer komplicerad, men deras ursprung är njutningssystemet, förklarar David Brax.

Hans teori utvecklar den hedonistiska filosofiska traditionen, med rötter i Antiken. Enligt den är njutning det enda som är värdefullt i sig självt. David Brax undersöker i sin avhandling vad värde egentligen är och han utvecklar också en egen teori om vad njutning är, som stödjer hedonismen.

Det nya är att David Brax teori också tar hänsyn till nya undersökningar av hur människor fungerar – undersökningar gjorda inom kognitionsvetenskap, neurovetenskap och psykologi.

– Psykologin har kommit långt under senaste århundradet, och levererat intressanta resultat om fenomen som filosofer länge intresserat sig för. Särskilt angående hur känslor påverkar våra tankar och beslut. Vi filosofer bör vara delaktiga i det här projektet, snarare än att snäva in typen av frågor vi sysslar med. De olika vetenskaperna har nytta av varandra och det bästa utbytet sker när de utvecklas parallellt och i viss mån tillsammans, anser David Brax.


Köp INGEN SKAM I KROPPEN - frigör din sexuella kraft. Beställning via www.lustochliv.se

Related

njuta 8873580706865145308

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item