charlottecronquist

Ny forskning: Den kvinna som gillar sitt kön får lättare orgasm

Ett av skälen till att jag skrev INGEN SKAM I KROPPEN - frigör din sexuella kraft var att jag fått arbeta för att bli vän med mitt kön. Jag...


Ett av skälen till att jag skrev
INGEN SKAM I KROPPEN - frigör din sexuella kraft var att jag fått arbeta för att bli vän med mitt kön. Jag tillhör de många som föddes med "framstjärt". Det finns massor av osynliggörande namn på kvinnans kön. Vad sägs om "där nere" till exempel?
Ny forskning visar att kvinnor som gillar sitt kön - och namnger sitt kön - både får ett bättre sexliv och tar större ansvar för sitt kön (går regelbundet på gynundersökningar).
Forskaren Debby Herbenick som arbetar på Center for Sexual Health Promotion in the School of Health, Physical Education and Recreation vid Indiana Universitetet har intervjuat unga män och unga kvinnor (18-23 år) om synen på kvinnans kön.
– Kvinnor är ofta mer kritiska till sina kroppar - och andra kvinnors kroppar - än män, säger Debby Herbenick. I vår studie fann vi att män generellt har en positiv syn på många aspekter av kvinnas kön, inkluderande hur de ser ut, luktar, smakar och känns.
I långa tider och i flera kulturer (där ibland vår egen) har kvinnans kön ofta betraktats som något smutsigt. Det behöver vi sluta med, menar Herbenick (och jag är den första att hålla med henne).
Därför rekommenderas Herbenick föräldrar att fundera över hur de kan hjälpa sina döttrar att se mer positivt på sina kroppar. I det ingår att lära dem sjysta namn på tjejernas kroppsdelar - inklusive könet. "Säg hellre vulva än där nere" rekommenderar Herbenick. Själv arbetar jag för att vi kvinnor ska återerövra ordet fitta! Hon menar också att det är viktigt att föräldrar stödjer sina döttrar när de visar sexuell nyfikenhet på sina egna kroppar (istället för att säga: "Rör inte där, det är smutsigt..."
Hon menar också att det är viktigt att kvinnor stimuleras till att tycka om sina kroppar precis som de är. Ingen behöver se ut som kvinnorna i annonserna.
För mig är Herbenicks resultat självklara. Men eftersom vi lever i värld som fortfarande är så vetenskapligt orienterad är det viktiga resultat.
Du kan ju testa dig själv, här och nu:
Kan du säga fitta? Kan du säga fitta med stolthet? Tycker du om fittor? Och om du är kvinna: är du stolt över din fitta?

Älska alltså hela din kropp, så mår du bättre. Enklare kan det väl inte vara?



Related

kön 569243218265119784

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item