charlottecronquist

Några viktiga böcker för min personliga ut(eller in-)veckling

Jag skrev ju tidigare om skönlitterära böcker som jag gillar. Då utlovade jag att jag så småningom skulle skriva om andra böcker som är elle...





Jag skrev ju tidigare om skönlitterära böcker som jag gillar. Då utlovade jag att jag så småningom skulle skriva om andra böcker som är eller har varit viktiga för mig. Den är på intet sätt heltäckande. Jag hoppas att den ger dig inspiration.

Som du kanske har uppfattat är jag en läsare. När jag var ung var det bara skönlitteratur som gällde. Sedan jag fick barn började jag söka mig till annat. Bland det första var nog Anna Wahlgrens Barnaboken.

Det kom böcker till mig från olika håll. När någon tyckte att jag var för lite jämställd i mitt äktenskap fick jag Kvinnors vrede – från självutplåning till självinsikt av Harriet Lerner. Jag slukade den. Det var en bra start och det är en bok jag fortfarande varmt rekommenderar trots att den har 22 år på nacken.

Nästa milstolpe kan ha varit Daniel Golemans Känslans Intelligens. Där introducerar Goleman begreppet EQ och Golemans slutsatser kom att betyda mycket för mig och kanske i förlängningen ändå mer för mina barn. Jag lärde mig att säga: ”Nu tycker jag du beter dig dumt” istället för att säga ”Du är dum”. Jag lärde mig alltså att förstå vad skambelägganden är. En annan viktig insikt som jag behövde få var att alla känslor är tillåtna. Det är okej att vara allt. Även arg, hatisk, ångestladdad. Men att jag inte behöver acceptera alla uttryck för känslan. ”Det är okej att du är arg, men du får inte slå mig.” Och på min yngsta dotter som då var bebis kunde jag praktisera detta. Hon kom och var ledsen och fick sitta i min famn och gråta färdigt och sen eventuellt berätta varför hon var ledsen. Det är de saker som kommer upp nu, när jag minns boken – men det finns så väldigt mycket mer i den. Läs den! (Alexander skulle säkert lyfta fram helt andra saker ur den, liksom troligen du själv, där finns mycket att hämta.)

Thomas Krishnanda Trobe
s bok Steget ut ur rädslan, att möta sitt inre barn blev en viktig startpunkt för mig. När jag läste den insåg jag att jag hade ett sårat inre barn, ett barn som kände rädsla för det mesta, som hade lärt sig att det inte var okej. I boken beskriver Krish hur människans prägling fungerar och vad vi kan göra för att befria oss från den. (Han har skrivit flera läsvärda böcker än denna, men denna är den viktigaste för mig, kanske för att det var den jag läste först. Jag har gett den till många, bland annat till flera brudpar!)
När jag läste boken insåg jag att jag bara måste få träffa Krish och gå på kurs med honom och få göra de övningar han beskriver i boken tillsammans med andra. Så gick jag en Dörröppnare på Baravra för knappt tio år sedan och på den vägen är det. Jag är oerhört tacksam att Steget ut ur rädslan kom i min väg.

En annan viktig bok är Carolyn Myss Andens anatomi (och hennes följande böcker). Hon presenterar chakrasystemet och vad det representerar på ett lättillgängligt sätt och jag lärde mig en hel del kring sjukdomar och helande genom den boken. Jag har också ett väldigt speciellt minne i förhållande till Andens anatomi. I den finns en chakrameditation som jag testade att göra i min ensamhet (detta är också så där tio år sedan). Jag hade just ingen erfarenhet av meditation då, men ville pröva. Det kändes rätt skönt. Och efteråt fick jag en av de första andliga uppleveserna i mitt liv (åtminstone som jag är medveten om) och jag kände som att jag var en del av helheten, som att ”Gud” fanns och att jag var en del av det. Jag blev livrädd och började storgråta och var rädd att jag höll på att bli tokig. I dag får jag ofta sådana upplevelser. Jag och universum är ett. Nu skrämmer de inte längre.

Clarissa Pinkola Estes
har skrivit boken Kvinnor som slår följe med vargarna som också är mycket läsvärd. Pinkola Estes utgår ifrån folksager och sägner och tolkar dem. Några av berättelserna etsade sig fast i mitt minne och fick mig att fundera över de val jag gjort i livet. Läs helst den inbudna boken - det är myrstil i pocketupplagan.

Margot Anand
Är du villig på att lägga tid och energi på att uppnå magiskt sex, så är Margot Anands bok – som också kan ses som en kurs – Kärlekens mystik, tantra och sexuell energi – en bra introduktion. Den kan förändra ditt liv.
www.margotanand.com

Nina Björk
Nina Björks bok Under det rosa täcket har redan blivit en feministisk klassiker som är mycket läsvärd. Det är en feministisk debattbok.

Barbra Carrellas Urban Tantra: Sacred Sex for the Twenty-First Century riktar sig till alla som vill ha mer sexuell och andlig extas i sina liv. Boken visar hur andligt sex kan prakriseras var du än är. Det är en inbjudan till att leva liver mer njutbart och vill bidra till att göra världen mer sexuellt tillfredsställd, upplyst och inkluderande. För mig fick boken ytterligare en dimension när jag mött Barbara och deltagit i ett par av hennes workshoppar.
www.urbantantra.com

Mantak Chia
Vägen till orgasm är en underbar bok som definitivt kan ge dig bättre orgasmer. Boken är fylld av konkreta och sensuella övningar som du kan göra själv och med en partner.


David Deida
har skrivit många intressanta böcker om sex, exempelvis Finn din gudomliga källa genom sex.



Ylva Franzén som har skrivit Orgasmera mera säger att det finns minst 30 olika sätt att stimulera klitoris, så sätt gång i fantasin nästa gång du älskar och se hur många du kan hitta! Boken är väldigt bra. Den täcker alla aspekter av kvinnlig sexualitet, har mängder med övningar, mycket historia och fakta kring sexualitet. Det är inte en sträckläsningsbok, men en fullspäckad uppslagsbok.


Läs gärna Nancy Fridays bok Kvinnors sexuella fantasier så får du autentiska berättelser om vad amerikanska kvinnor fantiserar om när de har sex eller onanerar. Friday har också skrivit bland annat om manliga sexuella fantasier.


Anaïs Nin
Om du har behov av onanilitteratur kan jag rekommendera Anaïs Nins böcker Venusbarn och Venusdeltat. Fyllda av kärleksfulla erotiska noveller som ofta utspelar sig i bohemmiljö i Paris och New York i början av 1900-talet.

Gina Ogdens bok Women who love sex kom ut i mitten av 1990-talet, men är tyvärr lika aktuell i dag. Det är en stridsskrift för kvinnors rätt till sin sexualitet, men många exempel. En väckarklocka väl värd att läsa.


Jett Psaris och Marlena S Lyons På omslaget till boken Undefended love står ”Det sätt som du känner dig på när du blir förälskad, kan du känna hela tiden.” Detta är en handbok i konsten att möta sig själv och sin partner utan skygglappar och den visar också tydligt vad det är som hindrar oss. Boken kan leda till att du får ett spännande, och omtumlande, möte med dig själv – och din partner.



Related

Trobe 8505961325625251306

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item