charlottecronquist

Viktiga kvinnor 1: Betty Dodson

Jag ska göra en serie blogginlägg om amerikanska kvinnor som betytt mycket för kvinnors sexulla frigörelse, både i U...




Jag ska göra en serie blogginlägg om amerikanska kvinnor som betytt mycket för kvinnors sexulla frigörelse, både i USA och här hemma. När jag arbetar med serien kommer jag förmodligen att stöta på viktiga män och kvinnor också från andra länder. Har du tips på personer som varit eller är viktiga för sexuell frigörelse eller som är sexualbejakande på något sätt, ta gärna kontakt med mig!

Jag börjar med Betty Dodson, grand lady inom sexuell frigörelse och fortfarande mycket aktiv. När jag talat med hennes efterföljare, som till exempel Ylva ”Orgasmera mera" Franzén i Sverige och Pia Struck, solosexets danska värnare nummer ett, så nämner båda Bettyd Dodson med respekt i rösten.

Jag har inte läst någon bok av Bettyd Dodson (uppgifterna är hämtade från hennes hemsida) så en del av det jag skriver är mina egna gissningar och slutsatser.

Först vill jag skapa en fond. I mitten av 1960-talet växte hippierörelsen fram i USA. De predikade peace, love and understanding och var aktiva motståndare till kriget i Vietnam. De brydde sig inte om vad deras föräldrar sade, bröt mot deras auktoritet, klädde sig som de ville, lät håret växa och rätt många använda olika droger. Det finns massor att se och läsa för dig som är nyfiken på den perioden.

Då började man också prata om sexuell frihet. Häromdagen tittade jag på en film om Woodstockfestivalen och där zoomar kameran in på par som förbereder sig på att älska i gräset. Så det fanns – åtminstone i vissa kretsar – en öppenhet för ett annat sätt att leva. Ett mer levande sätt. Feminismen växte sig stark. P-pillret kom och kvinnor skulle ha samma rätt till sin sexualitet som män.

Ändå kan jag tänka mig att det var en och annan som satte drinkarna i vrångstrupen när de läste i tidningen om Betty Dodsons som första kvinna visade erotisk konst 1968, vilket senare följdes av den första feministiska diabildutställningen av vaginor vid Sexualitetskonferensen NOW i New York 1973. Det följande kvartsseklet erbjöd Dodson bodysex-grupper där kvinnor fick lära sig mer om sina kroppar och om orgasmer, genom att bland annat träna på att onanera.

Dodson karaktäriserar sig själv som ”sex positiv feminist”. Hon arbetar för att kvinnor ska ha rätt till preventivmedel, fri abort, göra självständiga sexuella val och motverka dubbelmoral och kvinnors rätt till att leva ut sin sexualitet och därmed leva ett fullödigt liv.

Dodson har bland annat skrivit böckerna:

Liberating Masturbation: A meditation on Selflove (1974) som har blivit en feministisk klassiker.

Sex for one (1987) som har sålt i mer än en miljon exemplar.

Orgasms for two (2002).



Hennes hemsida är en guldgruva för den som vill fördjupa sig i sex och njutning.

Related

sexualitet 7889554149196651423

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item