charlottecronquist

Visa din kropp att du gillar den

Alexander visar omsorg om sin kropp i samband med bad. Jag hörde om en kvinna som lät sig självtorka efter duschen, eftersom hon inte ville ...


Alexander visar omsorg om sin kropp i samband med bad.

Jag hörde om en kvinna som lät sig självtorka efter duschen, eftersom hon inte ville vara så intim med sin kropp att hon faktiskt torkade den.

Jag minns också när jag mötte Alexander och fascinerade av hans omsorg om sin kropp. Han satt länge i badet, filade fötter, skrubbade rygg och torkade sig noga efteråt.

Två helt olika förhållningssätt, som eventuellt skulle kunna skvallra om något mer än just detta.

Jag kom att tänka på de här två bilderna när jag nyss stod och torkade mig omsorgsfullt efter att ha tagit ett bad. Eller snarare, jag kom att tänka på kroppen och hur lite jag har varit i min kropp genom livet. (Gäller det dig också?)

Jag är uppvuxen i och har valt sammanhang där knoppen varit mycket mer värdefull än kroppen. Lite hårddraget skulle man kunna se det som att kroppen var något jag liksom fick med på köpet, något som jag var tvungen att ta hand om så att den inte klagade allt för mycket. Så klart den blev lite styvmoderligt behandlad (märkligt uttryck egentligen, styvmoderligt.)

Nu erkänner jag att jag har en kropp. Jag har gett ett löfte om att både vårda och vörda den. (Ett steg var att sluta röka förra året.) Och jag märker att hela jag mår bättre när jag tar bättre hand om min kropp.

Så det är vad jag vill uppmuntra dig till: Att vårda din kropp. Och då menar jag inte på något stelt, tvunget eller hindrande sätt – utan precis tvärtom. Att uppskatta din kropp, ge den uppmärksamhet och njutning – på alla de sätt som passar dig.

Praktiskt taget varje morgon inleder jag med att massera min kropp med kallpressad ekologisk sesamolja. Det tar mig ungefär en kvart. Jag tänker mig att kroppen känner beröringen av mina händer, känner den lena oljan, känner att jag bryt mig om den.

Jag börjar nere vid fötterna – och får på köpet träna balans, eftersom jag tidvis står på ett ben – och fortsätter uppåt.

Vid brösten gör jag ett längre stopp. Jag gör en taoistisk bröstmassage, jag masserar 36 varv åt ena hållet och sedan 36 åt det andra. (Talet nio år tydligen magiskt inom taoismen, jag vet inte mer, men kör ändå ett tal delbart med nio). Nu har jag gjort det i mer än fyra månader. Och brösten känns annorlunda nu. Det känns liksom smidigare. Så på något vis tackar de mig för uppmärksamheten.

Sedan sätter jag mig för att stilla meditera. När värmen i huset tillåter sitter jag naken. Delar av meditationen koncentrerar jag mig på min andning. Medvetet andas jag ner i magen. Och detta, att fokusera andningen tror jag är en bra koppling mellan kropp och själ och något båda tycker om.

Ibland andas jag igenom chakrasystemet. Alltså fokuserar andningen i de sju chakrana och börjar nerifrån. Chakraandning är bra av en massa skäl – inte minst för att jag tränar på att lyfta energier genom kroppen och det kan i andra situationer ger mig starkare orgasmer.

Sedan duschar jag varmt. Torkar mig med omsorg. Tittar på kroppen jag torkar. Den känner fortfarande att jag bryr mig.
Och till sist ger jag uppmärksamhet till munnen och tänderna. Jag tar först tandtråd, sedan tungskrapa, sedan borsten och sist sköljer jag med något bakteriedödande.

Sedan går jag för att klä på mig och väljer material som kroppen gillar för dagen.

Och nu är jag beredd att möta världen.

Så klart uppmärksammar jag kroppen på fler sätt än dessa.
Men det känns så bra att ha en daglig rutin kring detta. Hela jag vaknar.
Hur väcker du din kropp om morgnarna?

Related

omsorg 6846515755025859501

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item