charlottecronquist

Män är snabbare på att säga: Jag älskar dej! Men vad menar de egentligen med det? Vet de ens själva?

Nu närmar sig Alla hjärtans dag med stormsteg. Och även om du ser det som ett kommersiellt jippo (som lär ha varit sponsrat av blomsterh...


Nu närmar sig Alla hjärtans dag med stormsteg. Och även om du ser det som ett kommersiellt jippo (som lär ha varit sponsrat av blomsterhandlare…) så kan det vara ett tillfälle för dig att vara kärleksfull till din omgivning. Hur snabb är du att säga: Jag älskar dig till någon? Då tänker jag i första hand på någon du är på väg att få en kärleksrelation till?

En liten passus, innan jag till fullo kommer in på dagens ämne: Jag har märkt att jag själv använder Jag älskar dej till allt fler. Självklart säger jag det ofta till mina barn – och det är ju fråga om en livsläng kärleksrelation från min sida – även om den kärleken är oreserverat platonsk. Jag upptäcker att jag säger det till människor jag tycker väldigt mycket om och ibland undrar jag om det finns en amerikansk influens i det. I love you har (i alla fall för mig) inte samma valör som Jag älskar dej. Nåväl.

I slutet av förra året undersökte den engelska tidningen The Sunday Telegraph hur män och kvinnor ger varandra kärleksbetygelser (själv hittade jag först Aftonbladets version) . De kom fram till att män är snabbare att säga just: Jag älskar dig.

Du kanske trodde att det var tvärtom. Att det var män som hade svårt att få orden över sina läppar. Men i undersökningen, där nästan 2000 män och kvinnor i varierande åldrar deltog, visade det sig att det i genomsitt tog män sju månader att få dessa ord över sina läppar, medan det tog åtta månader för kvinnorna. (Rätt mycket betänketid för båda parter är min reflektion. Själv gifte jag mig med Alexander när vi känt varandra i 3,5 månader. Då hade vi hunnit säga de magiska orden till varandra oräkneliga gånger.)

Bildbevis från vårt bröllop.

I studien fick deltagarna svara på flera frågor om relationer och resultaten visar att flera av myterna kring hur män och kvinnor beter sig är just myter.
Så här kommenterar relationsrådgivaren Jenni Trent Hughes resultaten i The Telegraph:
– Även om kvinnor tenderar att visa mer öppet vad de känner än män, så är män lika känslomässiga och känsliga och ibland mer än kvinnor, säger hon.
Psykologen och författaren Oliver James menar att studien visar att män oftare blir förälskade än kvinnor och att de är mer benägna att ryckas med av sina känslor för någon.
– Det beror på att kvinnor mognar snabbare än män och utvecklas till att bli mer realistiska och i kontakt med sina känslor, säger James. Så när en man säger ”Jag älskar dig” kan det vara hans sätt att handskas med en många svåra känslor som han inte riktigt förstår, medan en kvinna som säger ”Jag älskar dig” gör det med större tyngd. Och den klassiska bilden är ju att män använder kärlek för att få sex medan kvinnor använder sex för att få kärlek.

Related

kärlek 3930593391157829317

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item