charlottecronquist

Ny spansk forskning: Kvinnor känner mer skuld - män behöver känna mer

Bilden hittade jag på lunaea.com. Så här skriver bildkonstnären om collaget: "Trouble... oh, trouble set me free..." This colla...

Bilden hittade jag på lunaea.com. Så här skriver bildkonstnären om collaget:
"Trouble... oh, trouble set me free..."
This collage was made to coax a smile from a friend who

seemed to have the whole world mad at her for awhile...

Medan män generellt känner mindre skuld för att de till exempel varit otrogna, känner kvinnor generellt starka skuldkänslor när de oroar sig för att de har sårat någon. Den spanska forskaren Itziar Etxebarria menar att slutsatsen är att män behöver våga känna mer.

Du kanske tittade på klippet (utlagt på bloggen i måndags) där Eve Ensler talar om att erkänna flickan i oss. Hon sa också att ett av flickornas problem är att deras roll är att finnas där för andra. Och när hon inte lever upp till det är det lätt att känna skuld.

Även om det har blivit bättre, har jag gått omkring och känt massor med skuld i mitt liv. Jag har tänkt att en massa saker varit mitt fel, som rimligen inte kunde ha varit det. Men egentligen är det inte så konstigt, eftersom vi lever i en utpräglad skylla-på-andra-kultur. Och då är det lätt att känna skuld.
Ibland när någon förebrår mig, kommer med en gliring eller låter lite allmänt vresiga är min automatreaktion: Vad har jag nu gjort för fel. Det är som att utgångspunkten har varit: Går något fel, tja då är det mitt fel.
Numera är jag inte lika benägen att bära skuldoket. Nu har jag lättare att se att om någon beskyller mig för något, så är det ofta något han äger.
Forskning som jag just tar del av visar att jag inte är ensam. Män känner mindre skuld än kvinnor och de är mindre oroliga för att såra andra människor. Och jag som knappt vågade säga min mening under många år, för jag var så rädd att såra. Enligt spansk forskning känner män inte särskilt stor skuld över att glömma en födelsedag eller att vara otrogen. (Gör tankeexperimentet att en mamma skulle glömma sitt barns födelsedag. Hon skulle verkligen bli bannad. Pappan skulle troligen bli förlåten och få en liten men ändå förlåtande kommentar…) Nåväl, enligt Aftonbladet, som i sin tur citerar Daily Mail ställde spanska forskare 300 personer mellan 15 och 50 inför en rad vardagliga situationer och dilemman. Männen visade sig vara mer själcentrerade. De kändes mest ånger och skuld över sådant som drabbade dem själv, som att de hade ätit eller druckit för mycket.
Och vi kvinnor då, vi fick alltså skuldkänslor över sådant jag redan nämnt, men också för att svika ett löfte att hjälpa någon eller att låta bli att hjälpa till när någon far illa.

(Numera har jag lärt mig att man faktiskt kan ändra sig och att det inte är hela världen. För några veckor sedan var jag tröttkörd och hade meddelat att jag ”kanske kommer” på några evenemang på Facebook. När det kom till kritan gick jag inte. Energin räckte inte till. Första känslan var: Nu sviker jag, men jag kunde snabbt skölja bort den – den jag valde att inte svika var mej själv!)

Forskarna tror, enligt Aftonbladet, att bristen på skuldkänslor kan förklara att män som Tiger Woods kan vara notoriskt otrogna. Men problemet är inte att kvinnor känner för mycket, utan att män känner för lite.
– Kvinnor behöver lära sig att inte oroa sig och mäns empati måste stärkas, säger Itziar Etxebarria vid universitetet i Baskien till Daily Mail. Itziar Etxebarria intervjuas i the Telegraph. Där resonerar hon kring orsakerna till studiens resultat. Hon tror att kvinnor känner mer skuldkänslor för att de är socialt präglade att göra det. – Det beror på att man i skolan ställer vissa (outtalade) krav på kvinnor och att de kraven består, trots att man anser att man borde sluta ställa dem.
Vad skulle man då kunna föra för att utjämna det. För att få män att känna mer? Om jag tolkar Etxebarria rätt menar hon att det handlar om att så att säga börja om från början och att exempelvis inte skuldbelägga små flickor. Den sortens skuld hon verkar tycka vara mest skadlig är den hon kallar för ”orolig-aggressiva skuldkänslor” hos kvinnor som uttrycker sig som oro för att skada andra på något sätt.
– Den här sortens skuldkänslor är vanligare hos människor som är uppfostrad i en miljö där man lär sig skylla på andra och som bygger på strikta regler om hur man ska bete sig i allmänhet och hur man ska tygla sin ilska i synnerhet.
Och just det där sista är det lätt för många svenskar att känna igen. Det är ganska vanligt att det är ”förbjudet” att visa starka känslor, som ilska och därför knyter många handen i fickan. Och när man undantrycker det är det ju inte så konstigt om de tar sig andra uttryck, som hån, ironi eller att skylla på andra.
Studien var förresten publicerad i The Spanish Journal of Pschology.

Related

skuldkänslor 2364557485184509547

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item