charlottecronquist

Medelåldersmän söker extrem närvaro

Bilden tagen från Daily Mail och föreställer Eddie Izzard när han går i mål efter mer än 40 marathonlopp på sju veckor. Vad är det säkraste...

Bilden tagen från Daily Mail och föreställer Eddie Izzard när han går i mål efter mer än
40 marathonlopp på sju veckor.


Vad är det säkraste tecknet på att en man nått medelåldern?
Att han börjar vänsterprassla? Byter ut sin fru mot en ungre? Köper en sportbil?
Nä, faktiskt inte. Numera utmanar han sin kropp för att känna sig närvarande.
Så om du känner sug efter Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet eller att börja tävla i triathlon, inse att du börjar bli medelålders!
Det säger i alla fall Times on Sunday.

Jag fyllde 50 år i somras och har funderat på hur jag har krisat. Man talar ju gärna om 30-, 40- och 50-årskriser. Vilka förändringar har jag gjort? Slutat röka, börja meditera dagligen, minskat på alkoholen, lägger mig oftare i tid… tänker mer på mina behov. Vill bli vän med mig själv.

Och jag har inte fått tanken att åka Vasaloppet. Jag simmar ibland, promenerar, spelar badminton, men känner inga starka behov att utmatta mig fysiskt.
Men i Times läser jag om män som får just den impulsen. De inser att kroppen inte orkar lika mycket som tidigare och måste bevisa att de fortfarande har ork kvar… och väljer då extremidrotter för att mota Olle i grind.

Triathlon sägs vara den sport som ökar snabbast i England.
Och när jag läser den engelska artikeln inser jag att det inte bara handlar om att klara en marathon. Det ska helst vara ännu mer. Gärna Triathlon och allra helst den triathlongren som kallas Ironman. En sport för de hårdaste av hårda, de tuffaste bland tuffa, de mest uthålliga… Tänk att säga: ”I dag idrottade jag 17 timmar i ett sträck. Jag pallar”.

Men voffor gör di på detta viset? Jo, för att hitta en ny mening med livet.

En man berättar för Times att han såg sanningen i vitögat när han efter en dyngsur kväll på puben deltog i ett lokalt jippo där han blev omsprungen av barn och äldre kvinnor.

– Jag minns att jag tänkte ”Herregud, jag brukade ju vara bra på rugby. Vad har hänt!”, säger Laughton till tidningen Times.

Dessa medelåldringar får lätt blodad tand. Fler och svårare tävlingar och så dessutom reser du jorden runt och deltar i tävlingar som påminner om mandomsprov.

Vad sägs om ett sex dagars ökenmarathon i Sahara? (Hm, var och en blir salig på sitt, tänker jag, som inte känner att det rycker i minsta tå vid tanken).

Vad sägs till exempel om ståuppkomikern Eddie Izzard (48) som sprang mer än 40 martahontävlingar på drygt 50 dagar (och skänkte pengar till välgörenhet).

Vad det handlar om. En personlig ultratränare säger att det är ett uttryck för att leva i nuet.
Och då tänker jag på mig själv och mina små vanor. När jag masserar min kropp i olika varje morgon känner jag mig så närvarande, liksom under min meditation. För att inte tala om när jag älskar. Jag behöver inte ta ut mig fysiskt för att känna det. Men vi är ju olika.

Och jag undrar hur fruar och flickvänner till de här järnmännen känner det. Det är väl ungefär lika kul att vara gift med någon som är gift med jobbet, som någon som är gift med golfen eller triathlon?

Blir du sugen på triathlon?

Ironman består av 3,8 km simning, 180 km cykling och att springa ett marathon (42,2 km).

Related

män 7134818250774497430

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item