charlotterudenstam

Skulle du känna igen ditt eget kön?

Varför förargar vaginakonst en del människor och varför känner kvinnor inte igen sina egna kön?  Den här bilden kommer från Artnet Magazine...


Varför förargar vaginakonst en del människor och varför känner kvinnor inte igen sina egna kön? 
Den här bilden kommer från Artnet Magazine  och konstnären heter Magdalena Abakanowicz.



Jag läser en intressant kolumn i gårdagens Svd. Det är Anna Laestadius Larsson som berättar om bristande könskunskaper bland kvinnor.
Enligt hennes artikel skulle många kvinnor inte känna igen sitt kön om de såg det på bild. Många tycker också att deras kön är oattraktivt eller äckligt.
Stackars kvinnor. Tänk om de gick in och kollade på de underbara bilderna av kvinnors kön som finns på vaginarts.com (eller om de kom och tittade på bilderna här på Relationsmässan). Då skulle de ha chansen att se hur vackra bilder av kön kan vara.


Anna Laestadius Larsson refererar i sin kolumn till en undersökning som nyligen gjordes i tidningen Amelia. Enligt den undersökningen har många kvinnor oerhört dålig koll på sina egna kön. En fjärdedel av kvinnorna hade inte ens undersökt sina kön i en spegel.
Detta är ju en verklig brist. För om du inte vet hur ditt kön ser ut, hur ska du få veta om det förändras på något sätt. Jag minns när jag som ung tittade mig i spegeln och konstaterade att jag inte såg ut som på bilderna i biologiboken. Jag trodde givetvis att jag var vanskapt. Och inte fanns det någon att fråga.  Jag hade ingen koll på vad som kan betraktas om "normalt", jag visste inte att kvinnokön är lika individuella som ansikten och att de kan se oerhört olika ut och ändå vara helt normala.
Så fram med spegeln, kvinnor. Titta noga på könet. Bli vän också med bilden av det. 
I Ameliaundersökningen ska  två av tre kvinnor att de inte skulle känna igen sitt kön på bild och hälften kunde inte identifiera de olika delarna av sitt kön. 
Och hälften tyckte eller har tyckt att deras kön är äckligt eller oattraktivt. (Undrar vad en motsvarande undersökning av män hade gett vid handen...?)


Här finns så oerhört mycket att göra. När jag läser en krönika som denna stärks jag i min uppfattning att det verkligen är viktigt att bidra till att kvinnor börjar äga och bejaka sina kön. 
Och det känns så bra att kvinnokönet - fittan, snippan, vulvan, vaginan - eller vad du nu vill kalla det lyfts fram i Svd. Det handlar ju trots allt om livets ursprung och dessutom källan tull mycken njutning.




Related

vaginarts.com 4346096505227801049

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item