charlottecronquist

Unga kvinnors sexvanor enligt Veckorevyn

Tjejer kanske inte bara vill ha mer sex, utan roligare sex också.... Det händer att jag känner mig förvirrad. Som när jag läser rubriken T r...


Tjejer kanske inte bara vill ha mer sex, utan roligare sex också....

Det händer att jag känner mig förvirrad. Som när jag läser rubriken Tre av fem har haft sex mot sin vilja i Expressen. Deras källa är Veckorevyns stora undersökning där 1300 tjejer mellan 18 och 25 har svarat på frågor om sina sexvanor.
När jag letar på Veckorevyns hemsida hittar jag en artikel om samma undersökning som har rubriken: Var tredje tjej vill ha mer sex.
Det verkar alldeles uppenbart att de två artiklarna hänvisar till samma undersökning. Men frågorna om att tjejer går med på sex de inte vill ha hittar jag inte bland de frågor Veckorevyn redovisar på sin hemsida. Lite märkligt kan jag tycka.
Bortsett från det känns det himla trist om det är så vanligt att ha sex mot sin vilja. Enligt Expressen uppgav en av fem att de hade sex för att inte göra sin partner besviken,
medan tre av tio sa att de ”gärna bjussar sin partner på lite sex utan att må dåligt av det.”

– Jag antar att det alltid varit så att tjejen ställer upp för att killen inte ska dra. Det är svårt att få ihop folks sexlust, men siffrorna hade nog varit helt annorlunda om vi hade frågat killar. Det är lite av ”Anna Anka-syndromet” – husfridssexet, säger Hanna Arnhög, Veckorevyns sex- och relationsredaktör till Expressen.
Jag blev tillfrågad häromdagen varför det finns en schablonbild som säger att mannen är på att kvinnan säger: Inte i kväll, älskling, jag har så ont i huvudet.
Mitt svar var att det kanske inte är så enkelt. Bakom detta att bjussa på sex kanske finns annat också. Vad är det för sex det handlar om?
Jag har egen erfarenhet av att ha haft sex mot min vilja, husfridssex. Men orsaken till min bristande lust var inte olust isig, utan snarare att jag visste ungefär vad som vankades. Och frågan är om inte solosex är bättre än sjuminuterssex med en partner? För det är kanske vad många tjejer känner att de bjuds? ”Fyra sekunder” som Magnus Uggla uttrycket det i en låt. Hur kul är det på en skala?
Och när Hanna Arnhög skriver på Veckorevyns egen hemsida lyfter hon fram ungefär det. Alltså att var tredje tjej vill ha mer sex!
Om vi kommunicerade bättre kring sex, om vi säger vad vi önskar och vad som är skönt, tror jag att många fler tjejer (och förmodligen killar också) skulle känna sig mer tillfredsställda med sexet. Om älskandet skedde på bådas villkor, så tror jag tjejer skulle vilja mer och husfridssexandet gå ner. Och det tjejer som vill ha mer sex av längtar efter är nog inte Magnus Uggla-varianten… jag tror det handlar om möten, om närvaro och om lusten som kan uppstå i det.
Här kan du läsa mer om Veckorevyns undersökning.

Related

unga kvinnor 8482738840057185882

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item