charlotterudenstam

Vaginarts 10-års jubilerar!

– Vaginarts är ett uttryck för min kärlek, fascination och respekt för kvinnan och hennes kön, säger Alexander Rudenstam. När Alexander...




– Vaginarts är ett uttryck för min kärlek, fascination och respekt för kvinnan och hennes kön, säger Alexander Rudenstam.
När Alexander skapade vaginarts.com för tio år sedan, anade han nog inte var han skulle befinna sig i dag, eller vad resan med vaginarts (och med mig för den delen) skulle ta honom.


Det var ett smart drag av honom att välja domännamnet vaginarts – det har gjort sajten lätt att hitta i stora delar av världen. Vi har runt 30 000 besökare i månaden i snitt och besökarna kommer från hela världen (därför finns både en svensk och en engelsk version).
Alexander har – så länge han kan minnas – känt en fascination för kvinnokönet. Och som hans partner kan jag gå i god för att allt arbete med vaginarts utgår ifrån kärlek och respekt för kvinnan i allmänhet och könet i synnerhet. Fittan med stort F, som Alexander brukar säga. Och att andra också uppfattar det är tydligt. Han är, som enda man, hedersmedlem i Fittologiska institutet (en grupp på Facebook).
Vi har visat bildspel med vaginartsbilder (och mina texter) i Grekland, på Skeppsudden, på Ekgården, på Möllevångsfestivalen och fler ställen. Lite beroende på sammanhang har en del av åskådarna haft en lite skeptisk inställning från början (eller helt och fullständigt bejakande), men skeptikerna brukar sluta som tillskyndare när de ser de fantastiska konstverken.
Jag har sett kvinnor och män med tårar i ögonen, tårar av rörelse, tårar av tacksamhet, tacksamhet över bejakandet av könet, skönheten i könet.
Vi har medverket i teveprogram, i tidningar och på utställningar med Vaginarts. För oss båda har det varit en utmaning. Det är en sak att finnas på nätet med en sajt med fittkonst, en annan att stå upp för det i mer officiella sammanhang. Där är vi i dag. Att vi stolta och med raka ryggar är vaginartsskapare (där min, lite mindre roll, är att bidra med texterna.)
Alexander har många gånger mötts med skepsis när han berättat om Vaginarts. ”Motivet verkar vara lite begränsat”. ”Varför inte kukar?” ”Äckligt”. En del av reaktionerna är självklart projektioner. Vi lever i ett land där mycket kring sexualitet fortfarande är lite tabu och att du göra konst av fittor är då för en del att passera alltför många gränser.
Men vi möter också - och allt oftare – det omvända. Entusiastiska människor. Både kvinnor och män. Starkast intryck för konsten oftast för kvinnor, för de känner att deras kön blir så bejakade. De kan se mytiska, mystiska dimensioner i bilderna.
2008-2009 ingick vi i den första kullen sexsibilitycoacher. Tidigare var det ganska få kvinnor som självmant hörde av sig till Alexander för att bli modeller. Nu flockades plötsligt modellerna, vilket gör att vi kommer att kunna publicera nya bildserier varannan månad de närmaste åren!
Naturligtvis utvecklas Alexander som konstnär också. Det är stor skillnad på de bilder han gjorde för tio år sedan, jämfört med dagens. Han har också uppgraderat sin kamera, vilket innebär att det nu går att trycka stora bilder med hög kvalitet.
Men hur går det till kanske du undrar?
Alexander och kvinnan som ska modella bokar in en tid för fotografering. Han fotograferar hennes kön. Hon får med sig ”råbilderna” på cd. Alexander bearbetar sedan bilderna i Photoshop och de blir till vaginartsbilder.


Jag har varit med flera gånger då kvinnor tittar på ”råbilderna” av sina fittor och blir helt tagna av den upplevelsern. Vi kan ju själva inte se vårt kön ur alla de vinklar som en kamera kan göra. Det brukar vara magiska ögonblick.
Vi känner kvinnor som förtjust berättat att de satt upp vaginartsbilder på vardagsrumsväggen och njuter av att besökare inte riktigt vet vad det är de tittar på…
Här är ett utdrag ur en berättelse om en kvinna som ville bli vaginartsmodell, som ett led i att hela sig själv – och där det verkligen lyckades!

Hur ska jag beskriva vad jag upplevde vid fototillfället? Det var en så djup känsla, intim, men även erotisk. Först kändes det konstigt och jag kände mig stel och inte helt bekväm. Men du var så lugn och trygg, professionell. Du fick mig att först mjukna och sedan känna, ja vad kände jag, en djup tillfredsställelse i att få vara framför din kamera. Som ett objekt för ditt öga. Fast objekt är fel ord, för jag kände mig inte objektifierad. Jag kände mig levande, kvinnlig, sensuell.
Ja, det är bra ord, rätt ord. För en upplevelse som är svår att beskriva. Jag vet att jag tappade uppfattningen om tiden, när du bröt så hade jag inte ens känt mig trött, även om jag var det. Vilket brukar vara ett gott tecken på att jag har det riktigt, riktigt bra. Då har jag liksom släppt greppet lite grann och litar till fullo på dig.

Och nu sitter jag här. Jag har tittat på mig själv i timmar! Jag är så fascinerad! Det är jag, det är min fitta som har blivit konst! Wow, värsta egotrippen!!! Jag är så stolt över mig själv, att jag vågade. Jag är så lycklig, så glad, så exalterad! Hur ska jag kunna sova i natt?!
Och hur ska jag göra nu? Vilka bilder vill jag ha? Och hur vill jag ha dem? Vågar jag sätta upp dem på väggen? Å ena sidan vill jag visa upp dem för hela världen. Och hela världen är inga problem. Å andra sidan, vågar jag stå för bilderna inför mina föräldrar, de som står mig närmast? Nej, där är jag nog inte, inte än.. Bilderna måste få växa till sig i mig först, i samklang med modet.

Related

vaginarts.com 1109243024223334169

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item