charlottecronquist

Vill du nå fram till en man? Gör så här :)

Bästa stället att snacka om relationen? Det finns ju så mycket tal om kvinnlig och manlig kommunikation. Om hur vi talar förbi varandra. Om...

Bästa stället att snacka om relationen?

Det finns ju så mycket tal om kvinnlig och manlig kommunikation. Om hur vi talar förbi varandra. Om hur kvinnor ofta smyger med sina önskemål, medan män gillar raka rör.
Om hur kvinnor vill älta en fråga, medan män vill komma med snabba lösningar.
En del av det är givetvis schabloner, en del är generaliseringar– och ändå är det roligt med missförstånd i mäns och kvinnors kommunikation.



Jag har en vän som heter Tina som ofta skickar dråpliga historier som har med kvinnligt och manligt att göra. Som den här, som väl handlar både om kommunikation och förväntningar.


Två tjejer sitter och pratar:
-Vi hade sex igår, katastrof! Han kom från jobbet, åt middag på 3 min, vi hade sex i 4 min och 2 min senare somnar han! Själv då?

-Fantastiskt! Han bjöd mig på middag på en restaurang jag valt, vi promenerade hem i ungefär 1 timme. Väl hemma tände han några ljus och så hade vi förspel i 1 timme, vi hade underbar sex i minst 1 timme, och till slut, tänk dig, vi pratade i 1 timme! En saga med andra ord...


Deras respektive sitter och pratar:

-Vi hade sex igår. Underbart! Kom hem från jobbet, middag är redan serverad, käkade, hade sex sen somnade jag. Kan inte bli bättre. Själv då?

-Katastrof! Kommer hem från jobbet, elen hade gått. Fick bjuda tanten på middag, inte gott men dyrt, hade inte råd med taxin så vi fick promenera hem. Kommer hem, ingen el, fick tända några ljus så man ser. Var så arg att det tog 1 timme för mig att få upp den och sen kunde jag inte komma på 1 timme. När jag äntligen kom kunde jag inte somna, minst 1 timme låg jag där tills hon till slut lyckades snacka ihjäl mig!


Nåväl, jag satt och läst i Womens Health på nätet, en artikel som ger kvinnor tips om hur de ska snacka med män för att nå fram. Och den får mig att le lite. (Och jag undrar vad motsvarande tips till män skulle vara.) Känner du igen något?
Nåväl. Här är magasinets tipslista:


1. Börja med poängen. Tala alltså först om vad det är som gäller: ”Jag har köpt en ny klänning i dag” – sedan kan du berätta hur det gick till. Många kvinnor gör tvärtom, börjar en lång historia och riskerar att mannen slutar lyssna innan hon kommit till poängen.


2. Ta genvägar. Om du har tagit fyra steg för att ta dig från punkt a till d, berätta bara de två viktigaste för honom. Annars orkar han kanske inte lyssna färdigt.


3. Spela inte upp scener för honom. Låt bli att återge hela konversationer. Säg alltså inte: Och då sa jag… och då sa hon… Då blir han orolig för att du kommer att redogöra för varenda mening du har utbytt med din vän.


4. Använd mest substantiv och verb. Var så konkret och tydlig som möjligt. Tro inte att han listar ut hur du känner genom att använda ett särskilt tonfall. Säg som det är istället för att gå som katten runt het gröt. Då förstår han.


5. Be honom upprepa vad du har sagt. Om du vill försäkra dig om att en man ska komma ihåg vad du sagt, be honom upprepa.


6. Få honom att se dig i ögonen. Var direkt mot honom. Säg: ”Detta är det viktigaste…” och om han inte självmant ser dig i ögonen så vrid hans huvud så han tvingas att titta på dig.


Var det något du kände igen? Vad tyckte du kändes som överdrifter? Bara du vet.

Scott Haltzman har skrivit boken The Secrets of Happily Married Women (och motsvarande om män). I den ger han massor med tips på hur kvinnor ska lyckas bättre med att nå fram till sina män.

Ta det i bilen

Om det exempelvis är så att du ska ta upp en brännande fråga så menar Haltzman att det är bättre att undvika att sitta mitt emot varandra och se varandra i ögonen.
– Att försöka tvinga fram ögonkontakt när man talar om en brännande fråga, kan faktiskt förvärra problement säger han till Womens Health

(Nu är det så att jag inte alltid håller med om vad folk säger i artiklar jag citerar på bloggen. En metod jag rekommenderar är – men då måste båda vara med på det – att paret sitter mitt emot varandra och får fem minuter var och där den andra ska vara en tyst aktiv lyssnare .)

Haltzman menar att en man kan känna sig hotad när han har blicken på sig (och det kan väl i och för sig stämma) och det kan i sin tur leda till att om han blir konfronterad så triggas hans insikt att fly eller illa fäkta. (Vem i din relation är det oftast som slår i dörrar och lämnar rummet när det känns jobbigt?)

Så ett bra sätt kan vara att ta upp jobbiga frågor när ni befinner er bredvid varandra, när ni promenerar eller åker bil. (Biltipset tycker jag är särskilt bra, speciellt om ni har en destination, då kan ingen av er smita ifrån situationen… Jag vet många som använt bilturer för att berätta svåra saker, som till exempel planer på skilsmässa).

Kom till saken snabbt


Enligt en studie som har publicerats i tidningen NeuroImage så tolkar mäns hjärna mäns röster som tal och kvinnors röster som musik! Det är ett av skälen till att det är viktigt att snabbt komma till saken för en kvinna.

– Män vill komma till saken så fort som möjligt, säger Haltzman. Så se till att få hans uppmärksamhet genom att säga saker som ”därför är jag väldigt upprörd” eller ” det viktigaste jag vill säga är…”

Uttryck ditt behov

När du berättar om hur din bästa vän knivhögg dig bakifrån och hans ser förvirrad ut, är det inte för att du inte är tydlig, utan för att han reagerar långsamt. Män har en medfödd förmåga att lösa problem och när en kvinna beskriver ett problem tolkar han det som ett önskemål om att han ska ordna det åt henne, alltså att det inte räcker med att han lyssnar, säger Haltzman.

För att undvika att väcka problemlösaren in honom är det bra om du som kvinna börjar med att säga vad du förväntar dig av honom. ”Jag säger det här bara för att få lätta på trycket.” Då kan han slappna av och lyssna.

Smickra hans ego

Om du har en känsla av att det du säger går in genom hans ena öra och ut genom det andra, så kan du testa med att smickra honom. Eftersom män är överfyllda av testosteron, som gör dem tävlingsinriktade, är det bra att ge dem komplimanger som hjälper dem att känna sig viktiga och överlägsna. Om du exempelvis skulle vilja att han hänger med dina vänner ut, kan du mata hans ego genom att säga: ”Du är så underhållande, mina vänner skulle behöva bli lite uppiggade. Kan du hänga med oss ut i kväll?

Hm, är det så enkelt – eller så svårt?

Related

testosteron 5790988518861358508

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item