charlottecronquist

Mer om svett och sex

Ökar upphetsningen? När jag letade fakta kring det där med svett, sex, hormoner och sånt fann jag en intressant artikel här . För här är en ...

Ökar upphetsningen?

När jag letade fakta kring det där med svett, sex, hormoner och sånt fann jag en intressant artikel här.

För här är en kanadensisk forskare som menar att det finns ett klart samband mellan svett, hormoner och attraktion.

Ibland när jag söker – och finner artiklar på nätet - som handlar om relationer och sex till bloggen, hinner jag en kort stund fundera: Är detta skämt eller allvar? Är detta en källa jag kan lita på eller inte? Det är inte så konstigt, med tanke på att jag ägnat större delen av mitt yrkesliv åt journalistisk och då är källkritik viktigt.

Så när jag fann Cameron Muir från Brock University var jag tvungen att kolla om han verkligen finns och om han forskar om det som påstås i artikeln ovan. Och jag kan meddela: Han är verklig. Han är biträdande professor vid psykologiska institutionen där.

Det som fångade mitt öga var alltså en artikel där Muir menar att män utsöndrar betydligt mer testosteron när de har sex än vid andra tillfällen.

– Koncentrationen är mer än tio gånger högre och den koncentrationen är nästan lika hög som läkare skulle förskriva till kvinnor som inte känner lust, för att öka deras libido, säger Muir till artikelförfattaren.

Den slutsats Muir drar är att testosteron kan fungera som en mänskligt feromon.

– Under svettigt sex kan en man överföra sitt testosteron till kvinnan och därmed göra henne ännu kåtare, fortsätter han.

Hm, och jag som inte varit så förtjust i svettigt sex. Det kanske är dags att tänka om?

Muirs upptäckte och teorier kan (liksom Denise Chan som jag skrev om häromdagen) hjälpa till att återuppväcka den seglivade debatten om huruvida mänskliga feromoner existerar eller inte. (Personligen tror jag att de finns.)

Hos djuren fungerar feromoner som tysta budbärare... som djuren kan uppfatta. Vad gör egentligen en hund som sniffar på en lyktstolpe?

– Jo, säger Muir, han luktar inte i första hand på lyktstolpen, utan han skaffar information om vem som varit där nyligen och om den individen var exempelvis uppeggad eller om den hunden varit där för att försvara sitt revir.


Tänk så mycket djuren kan, som inte vi kan...

Related

testosteron 5467739699525688955

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item