charlottecronquist

Ny serie: Detta kännetecknar lyckliga par (2)

Ett enkelt sätt att underhålla en relation, hålla hand, Alexander och jag på Lesbos. Premartha och Svarup är det par som fick mig att tro a...

Ett enkelt sätt att underhålla en relation, hålla hand, Alexander och jag på Lesbos.


Premartha och Svarup är det par som fick mig att tro att kärlek är möjlig. Eller snarare att långa kärleksfulla relationer var möjliga.
De var mina lärare under Primalveckan när jag gick Therapist training på Osho Risk. Jag såg hur de satt nära varandra, föll varandra i talet på ett kärleksfullt sätt och hur de hela tiden tycktes röra vid varandra.
Och just det, att röra vid varandra, är den andra viktiga byggstenen för att känna lycka i ett par, enligt Redbook.com


Det har funnits perioder i mitt liv då jag har känt mig ganska luttrad. När jag har trott att kärlek och närhet inte varit möjlig. När jag trott att min lott var att nöja mig med spillror från de rikes bord. När min självkänsla var så låg att jag inte trodde att jag var värd att få leva i en relation som var också på mina villkor.


Runt mig såg jag relationer som gick sönder, jag såg dåliga äktenskap som ändå hölls samman, jag såg hastiga förälskelser, jag såg otrohet, jag såg sårade människor. Så klart fokuserade jag på det som speglade mig. Under en ganska lång period såg det där med sex, kärlek och närhet, rätt hopplöst ut, sett ur mitt perspektiv.

Men så uppenbarade sig då Premartha och Svarup för mig. Det liksom var en enhet. För mig, då, för 7-8 år sedan, såg det ut som att de hade en gemensam aura. De hörde samman, de visade intresse för varandra, de var kärleksfulla, de lyssnade och de tog på varandra. Ett hopp började spira i mig (och märkligt nog mötte jag Alexander strax efter det, men det är en annan historia).

För mig har det där med beröring alltid varit viktigt. Tack kära barn för att jag har fått krama er så mycket!

Enligt redbook handlar beröringen inte att man börjar hångla på snabbköpet. Det handlar mer om att kramas spontant, kli varandra på ryggen eller se till att kär leken, före själva penetrationen ibland är det viktigaste.

– Det finns fem grader av beröring, säger läkaren Barry McCarthy, äktenskaps- och sexterapeut och författare till boken Rekindling Desire, och par i lyckliga äktenskap ägnar sig åt åtminstone fyra av dem.

Det finns rätt många par (stackare dem) som har två beröringslägen: Inget alls eller att knulla och då brukar akten vara över inom tio minuter. Och är det mönstret i paret så blir det oftast ”inget alls” som vinner eftersom varje form av beröring då skulle kunna innebära: Nu ska vi knulla.

Jag minns hur jag betraktade en kvinna vars man rörde vid hennes byxbak. Det var en till synes kärleksfull beröring. Men hon ryckte till och hela hon blev alldeles stel. Senare berättade hon för mig att den beröringen betydde: I kväll ska vi ha sex… och det ville hon inte. Beröring blev ett hot. De hade hamnat i en ond cirkel. Hon tordes inte kyssa honom, för hon visste att en kyss betydde sex.

– Börja ta på varandra utan att ha något annat syfte än just beröring. Då kommer sex att bli något mycket mer naturligt, när en slags beröring ibland går över i något annat, säger McCarthy.

Genom enkla, försiktiga beröringar till vardags, flera gånger om dagen, gör att du lättare kan känna lust för intensivare beröring senare. Och det är viktigt att kunna ligga utmattad i sängen bredvid din partner, och bara ligga sked, utan att känna krav på att ni måste ha sex.

Related

sex 4076270147640545378

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item