charlottecronquist

Överflöd

Detta kort heter överflöd och ingår i Osho Zen tarotkortleken . Längst ner i inlägget kan du läsa vad det står för. Att mötas är att leva … ...

Detta kort heter överflöd och ingår i Osho Zen tarotkortleken. Längst ner i inlägget kan du läsa vad det står för.

Att mötas är att leva … väldigt mycket!
Det finns ett överflöd inom mig, bara jag tillåter det.

Överflöd av liv, kärlek, varande.


Jag minns ett ordspråk som min salig fransklärare Sonja gärna yppade. Partir c’est mourir un peu. Att skiljas är att dö lite grand. Under meditationen denna morgon hörde jag det omvända. Att mötas är att leva väldigt mycket. Och det slog mig hur mycket i världen som bygger på tanken att det råder brist. Brist på kärlek till exempel. Själv levde jag länge i den föreställningen. Jag trodde nog inte riktigt att kärleken skulle räcka till mig.

Och nu upplever jag överflödet. Det är helt underbart. Jag upplever att jag kan välja hur jag ser på livet. Jag väljer själv om jag ska leva i överflöd eller i brist. Låter det konstigt?
När jag stod i duschen mindes jag ett sällsamt möte jag nyligen hade. Jag blev ett med en annan människa (och det handlade inte om att ha sex). Jag kände hur våra energier blev liksom gemensamma. Det gick en energivibration genom hela min kropp. Jag var elektrisk från tårna ända ut i fingerspetsarna. Det var ett ordlöst möte, där jag VAR. Mitt varande tog över. Efteråt kände jag djup tacksamhet, glädje, kärlek och just det, överflöd. Ögonblicket var över och jag hade ingen önskan att försöka hålla kvar det. Jag ville inte äga henne, bara för att vi hamnat i ett flöde tillsammans.

Och detta fick mig att reflektera kring att jag ofta haft en tendens att hålla kvar vackra ögonblick, eller människor som bidragit till att jag känt något speciellt. Och det är här det där med bristen kommer in. När jag fick något tidigare, så var min impuls att hålla kvar det, eftersom jag inte visste när jag skulle få något nästa gång. Och mötte jag en person som såg mig och visade mig kärlek så ville jag hålla kvar honom eller henne, för att jag trodde att kärleken kom utifrån. Och att det alltså rådde något slags kärleksbrist och att det var lika bra att försöka hålla kvar det lilla som kom i min väg.

Nu kan jag känna att möten, som sker i detta överflöd, berikar mig och jag försöker inte längre (åtminstone inte alltid…) hålla dem kvar. Jag vet att allt detta finns inom mig och att det handlar om att känna mitt eget överflöd, min egen kärlek, min egen lust, min egen kåthet och inte kräva det av andra. Och när jag möter någon i detta överflöd, så magiskt nog, får jag samma sak tillbaka. Så det är klart att när jag ser kärlek som en bristvara, så kommer jag att känna brist, och det är lätt att krampaktigt söka den hos andra, som ska fylla mina inre hål.

När jag talar om möten kan det vara i princip vad som helst. Jag lade min hand på en kvinnas rygg och kände hennes energi. Vi stod i köket och kramades och vi blev ett. Det var ett av dessa ögonblick av överflöd.

Det kanske handlar om att våga låta energin inom mig flöda? Att tillåta mig att verkligen känna livet i mig? Egentligen ska det väl inte vara frågetecken här, utan snarare utropstecken! Ju mer jag känner min egen livskraft, min egen energi, desto rikare blir mitt liv och desto mer kärlek möter jag.

Wow! Jag är en fredsrörelse!

PS: Så här står det om överflödskortet:

"In the East people have condemned the body, condemned matter, called matter illusory, maya - it does not really exist, it only appears to exist; it is of the same stuff as dreams are made of. They are denied the world, and that is the reason for the East remaining poor, sick, in starvation. Half of humanity has been accepting the inner world but denying the outer world. The other half of humanity has been accepting the material world and denying the inner world. Both are half, and no man who is half can be contented.

You have to be whole: rich in the body, rich in science, rich in meditation, rich in consciousness. Only a whole person is a holy person, according to me (Osho). I want Zorba and Buddha to meet together. Zorba is hollow. His dance has not an eternal significance, it is momentary pleasure. Soon he will be tired of it. Unless you have inexhaustible sources, available to you from the cosmos itself... unless you become existential, you cannot become whole. This is my contribution to humanity; the whole person." - Osho Zen Tarot


Related

överflöd 1784220156562057480

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item