charlottecronquist

Varför så mycket missnöje med sexlivet bland svenskar?

Vem ansvarar för att du är nöjd med ditt sexliv? Gubbarna i Rolling Stones? Din älskare? Din mamma? Du själv? RFSU: årliga undersökning Kådi...

Vem ansvarar för att du är nöjd med ditt sexliv? Gubbarna i Rolling Stones?
Din älskare? Din mamma? Du själv?


RFSU: årliga undersökning Kådiskollen visar att svenskar är rätt missnöjda med sitt sexliv, fantiserar om gruppsex och att många unga svenskar har oskyddat sex.

Varje år gör RFSU en undersökning om sex i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Ett drygt tusental personer mellan 15 och 74 år gamla (varför dessa åldersgränser??) i varje land berättar om sina sexvanor och attityder till sex.
När jag läser TT:s version av undersökningen står det ännu mera klart för mig hur viktigt att det finns människor som vill arbeta med lust och sexualitet. Det jag läser ut präglas av, tja, en viss torftighet.
Det verkar som att människor inte pratar särskilt mycket med varandra om sex, många verkar tro att hur deras sexliv fungerar är beroende av någon annan, de fantiserar gärna, vilket väl i och för sig kan vara bra, men det minskar också deras närvaro i själva älskandet.
Och det faktum att 2/3 av de svenska tonåringarna har haft oskyddat sex kan betyda många saker. Det första jag täker är att de inte kommunicerar med varandra. Det kanske känns pinsamt att nämna kondom. Killen kanske förutsätter att tjejen har skydd, men de nämner det inte. De är kåta och fulla och tappar bort frågan om skydd. Tänk om det vore odramatiskt, oskämmigt och självklart att ta fram kondomen när hånglet börjar bli hett?

Det finns ju liksom inga skäl att låta bli. Varför ta risken med graviditet eller könssjukdom när det är så enkelt att skydda sig ifrån det?
Och killar som säger att de ”aldrig äter kola med papper på” får man väl helt enkelt hänvisa till masturbation!
Det är inte lätt att känna till någons sexuella historia och frågan är var gränsen går mellan tillit mellan två personer och dumdristighet eller extremt risktagande?

Undersökningen visade också att svenskar minst nöjda med sexlivet av nordborna. Nu ingår ju inga förklaringar i undersökningen. De som är med får välja var de vill sätta kryssen. Från mitt perspektiv och med min erfarenhet så kan det finnas många orsaker till missnöjet. Också här är bristande kommunikation en kärnfråga. Jag minns en man som sa till mig: ”Jag vill inte att vi pratar om sex, för det skulle förstöra mystiken”. I själva verket var han livrädd. Han vågade inte ens säga kuk. Och utan kommunikation är risken för missnöje stort. Hur ska någon veta vad jag gillar att göra i sänghalmen om jag inte kommunicerar det? Eller åtminstone är i mitt flöde och låter min kropp kommunicera?
Ett annat skäl till missnöje tror jag är att många förväntar sig att bra sex är beroende av ”den andre”. Uttalanden som ”Han är en dålig älskare” säger ungefär lika mycket om sagespersonen som om den andra parten.
Sexualiteten börjar i mig, jag äger min sexualitet och om jag tillåter det kan jag uppleva något tillsammans med andra. Det är inte någon som gör mig kåt, det är jag som blir kåt. Och detta är inte semantik.
Det handlar om att bli medveten om att sexualiteten är något som finns i varje människa. Och när jag känner min sexuella energi kan jag också möta andra i den.
Men vi är indoktrinerade till att tro att vår sexualitet är beroende av andra. ”Han gav mig orgasm”. Självklart kan samspelet bli underbart och det kan leda till närvarande, innerligt och intensivt sex. Men det är inte något som tillförs utifrån. Där finns mycket att lära! Och ju fler som känner sig egen sexuella kraft och energi, desto mindre missnöjda kommer de att bli med sitt sexliv.
Sexsibilitycoachning behövs!


På RFSU:s hemsida skriver de att de mest förekommande fantasier är kring gruppsex (37 %). 23 procent fantiserar om sex med en kompis, 18 procent om att delta i klubb för swingers eller partnerbyte och 17 procent att ha sex på en plats där risken att bli upptäckt är stor.

Ser man till de faktiska erfarenheterna visar det sig att bara 10 procent har haft gruppsex medan 31 procent har haft sex med en kompis. 3 procent har erfarenhet från att ha deltagit i klubb för swingers eller partnerbyte. Männen har över lag mer erfarenhet än kvinnorna på det här området.

Related

sexsibilitycoach 1610859325702746962

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Ser fram emot lite praktiska övningar på nästa träff, det behövs... jag lovar att berätta hur jag vill ha det...;-)

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot lite praktiska övningar på nästa träff, det behövs... jag lovar att berätta hur jag vill ha det...;-)

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item