charlottecronquist

intryck från Kina (4): Sveriges Kommunistiska Rike?

Vem lever i det mest kommunistiska landet, han till vänster eller han till höger? Jag sitter och hör tjejerna som bott länge i Kina säga: ...

Vem lever i det mest kommunistiska landet, han till vänster eller han till höger?

Jag sitter och hör tjejerna som bott länge i Kina säga:
– Sverige är mer kommunistiskt än Kina. Sverige är kanske världens mest kommunistiska land.
Jag tappar nästan andan.



Som jag redan har skrivit är Kina för mig ett kontrasternas rike. De rikaste och de fattigaste sida vid sida. Jämföreslevis är Sverige så nivellerat, så utplattat... så rättvist. Det är fortfarande självklart att vi lever i ett land präglat av välfärd, att det ska gå att leva på sin lön.
– Tänk, det är ju otroligt, säger en av de svenska ungdomarna. Det går att leva på att vara sopåkare i Sverige. I Kina kan en sopåkare på sin höjd hyra ett rum med en säng.
Och detta är ett av uttrycken för det "kommunistiska Sverige".
Alltså, det är som att dessa ungdomar, som levt i månader eller år och talat med kineser som får några futtiga tusenlappar för hyfsat kvalificerade jobb, vant sig vid tanken att enklare jobb, som sopåkaren (jag vet, de är miljöarbetare här hemma!) eller städerskan (lokalvårdaren) absolut inte kan leva ett drägligt liv på sin lön. Därmed skulle det vara bevisat.
Detta är naturligtvis inte deras enda bevis på Sveriges Kommunistiska Rike. Nej här är ytterligare ett par saker:
Föräldraförsäkringen - 18 månaders ledighet med stora delar av lönen i behåll. I Kina jobbar mammorna igen efter ett par månader och farmor eller mormor rycker mer än gärna in.
Fira studier på universitet och högskolor. Och att det till och med är fritt för kineser som vill plugga i Sverige.
Jag försöker försiktigt säga att detta inte är kommunism i mina ögon. Men det är det ändå hos dem. De verkar älska att dra historier om det kommunistiska Sverige. Tja, var och en har ju sin smak.Det är intressant vad en stunds avstånd från Sverige för med sig. Det kanske är vi drygt 9 miljoner svenskar som är konstiga ... och inte alla de andra?

Related

kommunism 2402174858225524638

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item