charlottecronquist

Livet måste ha mening.

Brülde och Frankl väcker tankar om livets mening. Vad gör ditt liv meningsfullt? I går, till exempel, kändes mitt liv underbart meningsful...


Brülde och Frankl väcker tankar om livets mening.
Vad gör ditt liv meningsfullt?

I går, till exempel, kändes mitt liv underbart meningsfullt, då stora delar av familjen var samlad för att tillsammans fira att Stella blivit sexton år.

Men ibland kanske det krävs något större?

För en rad år sedan läste jag Viktor E Frankl tunna bok ”Livet måste ha mening”, där han kopplar existentiell filosofi till sina erfarenheter i andra världskrigets koncentrationsläger.

En av de saker jag fästa mig vid var hur Frankl lade märke till när människor hade gett upp och han visste att de snart skulle komma att dö. Det var när de började röka sina cigaretter, hårdvalutan i koncentrationslägret. När de inte längre brydde sig om att byta cigg mot pengar, då var slutet nära. För dessa människor, för dem som hade gett upp, saknade livet mening.

Men inte för Frankl, som med denna bok, som sålt i närmare 10 miljoner exemplar, fått många – inklusive mig själv att fundera på just meningen.

Jag kommer att tänka på den boken när jag läser intervjuer med filosofen Bengt Brülde, som sägs vara specialit på lycka. För mig är han i första hand den peron som konstruerat Moraltestet i P3:s Christer (lyssna på det om du inte har gjort det tidigare). Där ställs mer eller mindre (oftast mer) kända människor inför moraliska dilemman. Intressant.

I intervjuerna säger Brülde att livet inte handlar om att var lycklig. Det handlar om att kunna svarar på frågan:  
Vad är det som gör mitt liv meningsfullt?

Själv vägrar han givetvis att svara på frågan. Det är upp till dig och mig och alla andra att själv avgöra det.

Men i en artikel i Svenska dagbladet ger han en del hintar.

Som denna:
”Ett mer krävande synsätt är att livet bara kan vara fullt meningsfullt om man har ett centralt livsmål eller en central livsuppgift. Det kanske inte passar alla eller är alla förunnat, säger Bengt Brülde, men antyder att de människor som brinner för att förbättra världen och minska lidandet är avundsvärda.”

Och till Dagens Nyheter säger han:


– Det mest meningsfulla livet kan faktiskt vara ett liv som är både moraliskt och lyckligt på en och samma gång. Exakt hur det ska se ut går förstås inte att slå fast. Vissa väljer att bli politiska aktivister, andra kanske slår in på en mer andlig väg.
– Viktigt är att hitta något man brinner för, och då måste det vara viktigt för fler än en själv.
Hm, jag blir sugen på att läsa boken. Den heter Hur viktigt är det att vara lycklig.

Och så några lyckotips, som jag tog ur samma DN-artikel:
Sex saker att sträva efter:
» Vårda dina relationer.
» Se till att livet innehåller många meningsfulla verksamheter, som gynnar andra än dig själv.
» Se till att du får utveckla dina förmågor.
» Gör saker med andra.
» Försök hitta ett centralt livsmål som du brinner för.
» Lär dig lyssna till din inre röst och följ den.
Det här gör oss lyckligare:
» Goda nära vänner.
» Kärleksrelationer.
» Arbete.
» Socialt och fysiskt aktiv fritid.
» Strävan efter meningsfulla mål.
» Ideellt arbete.
» Att göra goda gärningar.



Related

Viktor Frankl 7554962740020250261

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item