charlottecronquist

Skilda världar.

Salig Micke Dubois sjöng att han var för fet för ett fuck. Men det var han ju inte. Och är du det? Var eller är du en i tjejgänget som till...

Salig Micke Dubois sjöng att han var för fet för ett fuck. Men det var han ju inte. Och är du det?

Var eller är du en i tjejgänget som tillbringade timmar med att förbereda dig inför kvällen?
Som bytte kläder, som sminkade noggrant, som ändrade frisyren. Allt för att vara perfekt inför utgången?
För skulle du annars duga? Skulle du annars lyckas bli sedd?

Skulle utanverket kunna dölja din inre osäkerhet?
Trodde eller tror du att du inte duger som du är?

Jag läser i Aftonbladet om en ny undersökning som tidningen Cosmopolitan har gjort, som handlar om tjejer och sex. 3000 kvinnor mellan 16 och 40 år ingick i undersökningen.
Och tre av fyra (!) tyckte inte att deras kropp dög. Deras (ibland inbillade) skavanker kunde hindra dem från att ha sex. Och jag tänker att detta är så paradoxalt.
När jag ser mig själv eller andra kvinnor klä upp sig inför kvällen, så tänker jag: Inför vem gör vi detta? När jag var ung gjorde jag det definitivt för killarna. Långt, långt senare insåg jag att de inte brydde sig. Inte särskilt i alla fall. Det var tjejkompisarna som brydde sig. De var de som kommenterade sminket, klädmärkena, bilringarna, frisyren, skorna… eller vad det nu kunde vara.
Och många av killarna struntade i utanverket. Det viktiga var att få henne.
Och då blir det ju så, vad ska jag säga, tragiskt, att tjejerna och kvinnorna bryr sig så mycket om utanverket. Det är inte det som avgör om någon ska få sex eller närhet. Men det kanske avgör rangordningen mellan tjejerna.
Hur skulle det bli om kvinnor såg vad det verkligen handlar om: Att vi tävlar sinsemellan. Att det är vi som dömer och bedömer varandras utanverk. Att det är vi som hissar och dissar varandra. Att det är vi som trissar varandra med normer kring vikt (väg lite)… att det kanske är vi som driver varandra till bantning och anorexi. Men vi låtsas, eller vill tro, att det handlar om dem vi vill locka i våra påfågelsskepnader.
Det är klart att killar och män kan gilla ett vackert yttre. Vad jag är ute efter är att det är så lätt att satsa allt på det yttre och glömma det inre. För vad tänder du själv på hos någon annan?

Related

undersökning 3864743794478864966

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item