charlottecronquist

Emma.

 Tjejerna som läste Emma Hamberg den där sommaren. Jag minns för några somrar sedan hur Linas kvällsbok gick mellan oss.  Oss det var Maja...

 Tjejerna som läste Emma Hamberg den där sommaren.

Jag minns för några somrar sedan hur Linas kvällsbok gick mellan oss. 
Oss det var Maja, Josefine, Stella och jag.
Vi läste den alla.
Boken om tonårstjejen Lina och hennes möte med sex och kärlek. 
Fast det hörde inte riktigt i hop. Sex och kärlek alltså.

Det är en rätt speciellt känsla. Att två generationer kvinnor slukar samma bok. Stella var yngst, 12-13 och jag så klart klart äldst.

Ändå rörde Emma Hambergs bok (senare också tvåan) oss alla. Någon läste den minst två gånger. Minns inte riktigt vem nu.

Nyligen var Emma Hamberg med i Sydsvenskan. Och där talar hon bland annat om privilegiet att få skriva lyckliga slut. Jag blev varm i hela kroppen bara av det. Vilken kvinna! Jag inser att jag tillhör hennes beundrare.

Andreas Ekströms text är välskriven. Det brukar hans texter vara. Läs gärna hela artikeln här.
Jag citerar lite grand. Något som du kanske väljer att reflektera över. Något som klingar an hos mig som funderat så mycket kring sex och värde.

– Jag började alldeles för tidigt med sex, jag var fjorton. Det har präglat mig jättemycket. Jag känner starkt för alla tjejer som springer omkring och tror att de måste leverera. Jag fejkade hela tiden, allt som hade med sex att göra. Så jag har skrivit mycket som är en hyllning till onani och att lära känna sin kropp.
Dina tvillingdöttrar är tolv. Vad säger du till dem?
– Jag pratar väldigt öppet med dem. De kommer inte undan. Men jag är inte orolig, de har inte samma bekräftelsebehov som jag hade.
Varför hade du det då?
– När jag gick på låg- och mellanstadiet var jag aldrig den där tjejen som man blev ihop med eller var kär i. Mina föräldrar var så alternativa. Jag var en alternativtjej. Det funkar dåligt i Vänersborg där alla spelar fotboll eller är kristna. När jag gick på högstadiet bestämde jag att nu ska det bli ändring, så jag köpte kort på solarium och började med linser och det funkade skitbra. Sen hade jag ett uppdämt bekräftelsebehov. Jag ville bara bli sedd som ett hångelobjekt. Det rådet jag ger nu är att man ska vänta tills man är så jävla kåt att man inte kan hålla sig, annars ska man skita i det. Man ska lära känna sig själv. Det handlar mina vuxenböcker om också. Det funkar inte annars. Då kan det handla om sex eller kärlek eller vad som helst.

Jag höll alldeles på att glömma.Anledningen till att Emma Hamberg är på tapeten just nu är hennes nya bok Baddaren. Den är säkert också bra. Och jag gillar att hon gillar lyckliga slut!!
När jag berättade för Stella om det här blogginlägget sa hon: Jag läste de böckerna flera gånger, för att inte tala om Kärlek och 6. Om du klickar på länken så ser du några av de läckra illustrationerna.
Det skulle vara kul att göra något tillsammans med Emma Hamberg.

Related

sex 6670208839889771614

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item