charlottecronquist

Säg ja när du verkligen vill.



Ja, jag vill!
Hela jag är ett ja.
När är du i ditt ja?

Häromdagen skrev jag om Jennie och Calle Rehbinders workshop om att säga nej. Om att känna sina gränser. Som jag ser det är tydligheten kring ditt nej en god förutsättning för ditt ja.

I min relation till Alexander är både mitt ja och mitt nej tydliga. Han kan vara trygg med att jag menar ja, när jag säger det, och att när jag säger ett tydligt nej, så är det nej som gäller. Det gör oss mindre begränsade än om vi hela tiden skulle ägna oss åt gissningslekar, om vi vore osäker på vad ”ja” eller ”nej” egentligen betyder.

Det innebär INTE att vi aldrig kompromissar. Visst kompromissar jag, det ingår på något sätt i mitt relationskontrakt. Jag kan göra saker som Alexander vill och som jag är mindre intresserad av – men jag säger nej om jag verkligen inte vill, om det skulle kännas som att jag passerade mina gränser om jag sa ja.

Jag tror att detta är ett vanligt problem i relationer. Att vi tenderar till att kompromissa bort oss själva och att vi säger ja till saker som vi borde säga nej till – och tvärtom. Och jag tror att en hel del av våra ja och nej kan ha att göra med vad vi tror att andra förväntar sig av oss. Men vem är du om du bara uppfyller andras förväntningar ? Blir du en hålighet då? Vad är kvar av dig?

Det är spännande att utforska gränslandet mellan ja och nej. För att expandera kan vi behöva befinna oss lite utanför vår komfortzon, där det är lite läskigt (eller väldigt läskigt). Calle Rehbinder använde en metafor som jag gillade. Han talade om att det mest spännande händer i gränslandet. Till exempel på gränsen mellan hav och land. Det är i mötet, på stranden det sker (eller i skogsbrynet, eller vid diket…).

Det kan vara läskigt att stå där på stranden och inte riktigt veta om du ska kliva i vattnet eller inte. Du kanske känner på vattnet med tårna och tar ett steg ut… för att sedan antingen backa eller ta ett steg längre ut. Det viktiga är att du känner ditt ja eller nej, att dina steg inte bestäms av någon annan. Det är du själv som behöver utforska ditt gränsland.

Att gå på festivaler som No MindÄngsbacka eller SexsibilityfestivalenSkeppsudden är utmärka tillfällen att utforska det där gränslandet. Eller att gå på någon av våra workshoppar.

Så träna alltså på att säga nej… för att kunna säga ja till mycket mer än nu!
Välkommen att expandera!


Related

sexualitet 661762416123897103

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Hej, vilken träffande artikel. Håller på att lära mig att säga NEJ till det jag inte vill göra. Vilket en del har svårt att acceptera och förstå. Men nu är det mitt liv det gäller. Och jag måste må bra för att kunna vara "snäll" mot andra. Kram Åsa

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item