charlottecronquist

Mod.

Tänk så glad jag kan bli när någon säger: Du är verkligen en modig kvinna. Det hände senast i går. Så jag sa tack och höll med henne. Jag ä...


Tänk så glad jag kan bli när någon säger:
Du är verkligen en modig kvinna.
Det hände senast i går.
Så jag sa tack och höll med henne. Jag är verkligen en modig kvinna.

Jag sitter på S:t Gertruds gård i centrala Malmö. En kvinna i personalen har just torkat av spåren av regn från utemöblemanget. Den stund vi sitter därute så skiner solen. Höstsol. Härligt.

Vi är ett 20-tal kvinnor i varierande åldrar som sitter runt de småfuktiga borden. Vi är här med anledning av programmet Mod.Passion.Jonglör, som syftar till att göra kvinnliga entreprenörer som jag mer affärsmässiga.

Här är Angeli Sjöström och Margaretha Elleby som sålt in projektet (och fått pengar från både EU och Tillväxtmyndigheten), båda entreprenörer, så lika, men ändå så olika.
Här är kommunikologen Britta Sjöström, som har avverkat flera framgångsrika företag efter det att hon insåg att hon inte kunde hanka sig fram och skriva film om småslantar (och som ska affärscoacha oss till balans och framgång...)
Och här är supernätverkaren, coachen, författaren och glädjespridaren Nina Jansdotter, som talar med oss om det personliga varumärket. Något som hon, något motvilligt, är ett bra exempel på. 

Och så är det alla vi deltagare då. Vi som sysslar med allt från coachning till webbutiker. Vi som är allt ifrån nystartade till gamla i gemet, men i behov av nytändning. Några av oss känner varandra. Ingen känner alla. Och jag vet inte om det finns någon som inte kände någon innan vi startade. Hur som helst glöder det av energi i luften. Här är kvinnor som vill något, som fokuserar, funderar – och kommunicerar.

Förra veckan hade vi mingelskola och skulle träna in något slags säljande fras.
Så när jag i går kort presenterade mig och sa: Jag vill visa att lust är lönsamt, så fick jag små erkännande sus från mina kära medkursare. Kul. Just meningen Lust är lönsamt flög i luften flera gånger, så det känns som … tja… något som går att komma ihåg.

Men så sitter vi alltså där nere på gården i fikapausen och äter frukt och franska bröd och jag talar om att jag deltar i programmet för att utveckla lust och liv. Du som följer bloggen vet var mitt hjärta är, att jag ser en stark koppling mellan att leva ut sin lust (sexualiteten inkluderat) och därmed ha större tillgång till livskraft och passion. 

Samtalet gled in lite mer på sexualitet och vi satt och småpratade om, eller mest jag kanske, hur viktigt det är med sex och lust och att jag verkligen brinner för att föra ut det budskapet. Det är då hon säger det:

Du är en modig kvinna.

Och jag blir så glad över att höra det. För jag uppfyller verkligen flera av kriterierna för våra sammankomster. Jag är modig, jag är passionerad…. Jag är också en jonglör, men faktum är att jag skulle vilja jonglera mer med det som handlar om lust och liv än jag gör nu. Så för mig kanske det inte handlar om att ha färra bollar i luften, utan snarare om att välja bollarna.

Jag ser fram emot nästa träff om ett par veckor.

Related

passion 8007559260568900470

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Detta gillar jag!!!!!!!glada hälsningar susanne wendt, sannvision.se

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item