charlottecronquist

Modig kvinna. Libanesiska vill locka kvinnor till frigörelse (och njutning).

Det är härligt med modiga människor. Människor som vågar ställa sig upp emot mörkermännen. Människor som Joumana Haddad, som vågar ge ut e...



Det är härligt med modiga människor.
Människor som vågar ställa sig upp emot mörkermännen.
Människor som Joumana Haddad, som vågar ge ut en erotisk tidsskrift på arabiska, trots att hon vet att det är farligt.

Du blir säkert inte förvånad när jag berättar att Johmana Haddad inte skriver om erotik ostraffad. Självklart (tyvärr) blir hon utsatt för dödshot. Men hon blir också hyllad, till exempel av mig just nu.

Joumana Haddad är boet och författare och driver sedan knappt två år tidningen Jasad (betyder kropp på arabiska), som är en snygg fyrfärgstidning som kommer ut fyra gånger om året. Artiklarna i tidningen kan handla om allt från onani till våld i relationer.
Till BBC World Service säger hon:

– Jag får feedback från kvinnor i hela arabvärlden som tycker att det är fantastiskt att läsa den här tidningen.
Och hon tänker givetvis inte låta sig stoppas av mörkermän, oavsett om dessa betecknar sig som kristna eller muslimer.

– När jag startade tidningen så fick jag genast en massa hatbrev och hot. Jag vill inte känna mig förödmjukad eller känna mig tvingad att sluta med något som jag kände mig tvingad att göra. Jag bara fortsatte.
Joumana Haddad växte upp i en konservativ kristen familj i Libanon. Hon menar att den vanliga bilden västerlänningar har av en arabisk kvinna är att hon är ett offer, en person som varken får fatta beslut om sin kropp eller sitt liv. Men hon menar att den bilden är alldeles för ensidig.
– Även om den bilden finns, så finns det också en annan slags arabisk kvinna som är frigjord och självständig, och den kvinnan representerar ett hopp för de andra kvinnorna.
Joumana Haddad är också författare. Hennes senaste bok heter ”Jag mördade Scheherazade – bekännelser från en arg arabisk kvinna”. Den riktar sig direkt mot arabiska kvinnor för att de inte gör tillräckligt för att kämpa för sina rättigheter, allt enligt BBC.
Hon ser konfrontation och inte kapitulering som nyckeln till att kvinnor ska kunna ta sig fram i det arabiska samhället.

– Det är skälet till att jag attackerade bilden av Scheherazade i min senaste bok.
Scheherazade är hjältinnan i Tusen och en natt. Hon var dömd till döden av sagans kung, men lyckades förhandla sig till ett avtal som gjorde att hon överlevde.

– Hon förhandlade med mannen. Hon sa: Jag berättar en saga för dig varje kväll och du låter mig lvea. Kvinnan är ibland sin egen värsta fiende säger Joumana Haddad. Syftet med min bok är att titta på verkliga dilemman som kvinnor i arabiska samhällen har. Religion är en av de värsta fienderna till kvinnors frigörelse.

Hon berättar att hon har fått ungefär lika mycket motstånd från kristna, som från muslimska grupper.

– Jag tror att vi undervärderar kyrkans makt. Det finns mycket diskriminering inom kyrkan och det talar jag om i mun bok. Kristendomen skiljer sig inte så mycket från islam, som jag ser det.

Jag tycker det är intressant att läsa om och skriva om denna modiga kvinna, som vågar ge ut erotika på arabiska och som vill att kvinnor ska ta ansvar för sin utveckling, samma morgon som jag vaknar upp till ett Sverige där många är så rädda för det främmande (eller så missnöjda med sin situation) att de väljer att rösta på Sverigedemokraterna. Kanske är det dags för oss lite till kvinns och till mans att vakna upp.
Jag företräder ju dem som önskar mindre rädsla och mer kärlek i världen och jag blir bedrövad när jag ser hur mycket rädsla det finns!
(Tack Irene för länken!)

Related

mörkermän 3909764037339461651

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Joumana finns nu på svenska! Tranan förlag. Bokens titel: Lilits återkomst

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item