charlottecronquist

Projektioner.

Är kvinnor som tycker att sex och lust är viktigt hotfulla på något sätt? Sitter jag här med en Malena Ivarsson? Den frågan fick jag hä...



Är kvinnor som tycker att sex och lust är viktigt hotfulla på något sätt?
Sitter jag här med en Malena Ivarsson?
Den frågan fick jag häromkvällen när jag berättade att jag jobbar med lust, liv och sexualitet.
Och sedan möttes jag av en rad intressanta projektioner kring hur en sådan person som jag ”borde” vara.

Att nämna ordet sexualitet kan vara som att osäkra en revolver, eller som att vrida upp en kran så att syndafloden kommer. Det är som att det finns så många instängda tankar om sexualitet … att tja, det flödar över när någon (i detta fall jag) tar ordet sexualitet i min mun.
Jag måste säga att jag blev lite häpen. För en av de saker jag mötte var att eftersom jag öppet säger att jag är intresserad av lust och sexualitet, så drar somliga slutsatsen att jag typ är en sexgalning. Att sex och lust skulle vara mina enda intressen. Märkligt.
Och det kanske är alldeles perfekt att jag möts av floder av frågor och påstånden från människor som liksom tar chansen att tala om sex när jag väl visat var kranen sitter.
Samtidigt är det lite jobbigt att ta emot alla projektioner.
Jag fick frågan om jag ägnar mig åt dubbelmackor (sex mellan två män och en kvinna), analsex, gruppsex, partnerbyten, BDSM och om jag rakade mitt kön. Och sedan sade dessa personer att de själva inte ägnade sig åt någon av dessa saker och förklarade varför.
Wow, liksom.
När jag sa att det viktiga för mig är närvaro sa någon: Vad är det?
När de frågade mig om vilken slags sex jag ”godkänner” sa jag att jag inte har några synpunkter på vad andra gillar att göra med varandra, och att min enda regel är att alla inblandade ger sitt samtycke. Varför skulle jag ha några synpunkter på om någon gillar smisk eller trekanter?
Och då är det som att detta inte går in, eller behöver skämtas bort och jag möttes med: Du gillar nog lite smisk, var har du piskan?
Jag blir allt modigare med att tala om lust och sexualitet. Denna blogg är ju ett uttryck för det. Och vid allt fler tillfällen så berättar jag också om detta viktiga spår i mitt liv, att jag verkligen tror att det är viktigt att bejaka lusten, för att på så sätt få ett i alla bemärkelser rikare liv. Samtidigt blir ibland de jag talar med som kvällstidningar eller hyenor och söker sensationskickar. Då kommer alla de där frågorna och påståendena om ”avancerat” sex.
Och det blir ju en slags krock med mitt budskap: Var närvarande, känn det du känner, möt din partner, njut av livet… Men det budskapet ger ju inte så många kvällstidningsrubriker, när inte så många hyenor, så därför är det som att det inte hörs.
Nu ska jag lägga till att detta bemötande får jag inte av alla, inte alls. Många möter mina tankar, inte minst under våra samtal om lust och liv. Och det känns bra.
Jag önskar att lust och sexualitet skulle bli lika rumsrent som allt annat. Så att inte samtalsämnet i sig göder projektioner och flockbeteenden i oss.
Känn lust till livet! Då blir du mer passionerad!
Namaste!

Related

sexualitet 6721338904452288528

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item