charlottecronquist

Skällsord.

Omöjligt i Långshyttan på 1970-talet. Där jag växte upp var det omöjligt för de homosexuella killarna att ”komma ut”. Redan misstanken ...

Omöjligt i Långshyttan på 1970-talet.


Där jag växte upp var det omöjligt för de homosexuella killarna att ”komma ut”.
Redan misstanken om att de var bögar satte dem i vanrykte.

Madonna och Britney Spears berömda kyss... gör det lättare för flator och bikvinnor.

Och fortfarande är ”jävla bög” och ”jävla lebb” vanliga skällsord bland ungdomar, visar Kamratpostens årliga undersökning Kropp & Knopp.

En tjej i nedre tonåren kommer hem till sin mamma och säger: Hanna är bi och Alex är bög, men jag gillar bara killar.
I hennes bekantskapskrets var det cool att var bi, bög eller flata. Så långt borta 1970-talet i Långshyttan kändes då.
Jag minns några killar där om vilka folk sa att de var bögar. Och det var inte positivt. Men ingen av dem levde ut sin sexualitet så länge de var kvar i Långshyttan. Det var inte möjligt då. Jag fick just veta att en av dem, som faktiskt var homosexuell, dog i aids i New York i början av 1990-talet. Hoppas att han hann ha en massa kul innan sjukdomen tog honom.
Men åter till Kamratpostens undersökning i år, 2010. Glädjande nog går det framåt, även om en sådan som jag kan tycka att det går långsamt.

Jag undrar hur många av mina kompisar som pratade om sex med sina föräldrar på den tiden. Få eller inga, är min gissning. Vår största kunskapskälla var våra kompisar. I dag väljer en fjärdedel att prata med sina föräldrar och nästan var femte letar information på nätet. Och nästan två tredjedel kan tänka sig att prata sex med en förälder och då allra helst med sin mamma. En tredjedel tycker att det vore för pinsamt att göra det.

Hälften av femteklassarna säger att de inte har fått sexualtundervisning trots att det står i grundskolans läroplan.
Hur länge kommer heterokärlek att var normativ? Här en scen ur Borta med vinden.
– Det är alltså hälften som upplevt att de inte haft det. Men v vet ju inte hur det verkligen är. I vilket fall har nästan hälften haft ingen eller extremt bristfällig sexualundervisning, säger Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm till Aftonbladet.

Och av dem som fick undervisning tyckte hälften att det kändes pinsamt och ungefär lika många att de lärde sig nya saker och att läraren var bra på att förklara.
Som jag minns det tyckte nog de flesta av oss att sexualundervisningen var pinsam eller undermålig. I femte klass talade min fröken bokstavligen om blommor och bin och på gymnasiet(!) visade den manliga läraren modeller av könsorgan i genomskärning och sa till oss: Avhållsamhet är det bästa preventivmedlet. Så det går verkligen framåt.
Och så kommer vi då till hbt-perspektivet. Det uttrycket var inte ens uppfunnet när jag växte upp. Då var okunskapen, åtminstone hemma i Långshyttan, om något annat än det heternormativa väldigt stor. Vi blev väl varnade för fula gubbar och blottare… men det var ingen som talade om möjligheten till samkönad kärlek eller sex.
Och i dag är det helt okej, i alla fall i vissa tonårskulturer, att söka sin sexuella identitet och hitta flera varianter innan de hittar hem. Vilken underbar frihet!
Och i Kamratpostens undersökning säger nästan tre av dem av alla eller de flesta de känner är positiva till homosexuella. Samtidigt säger nästan hälften att deras kompisar är negativa till homosexuella.
Så rädslan för det som ligger utanför den breda heteronormativa vägen finns fortfarande kvar. Tyvärr används bög, ledd – och hora - fortfarande som skällsord.
När ska vi börja acceptera var och en precis som den hon, han eller hen är? Jag längtar dit!


Related

sexualitet 5188229702322494361

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item