charlottecronquist

Ahaupplevelser om andning.

Hur andas du egentligen? Och kan du andas på ett mer hälsobefrämjande sätt? Antagligen kan du det. I alla fall tänker jag lära mig det. It...



Hur andas du egentligen?
Och kan du andas på ett mer hälsobefrämjande sätt?
Antagligen kan du det. I alla fall tänker jag lära mig det. Ity jag just fick en ahaupplevelse.

Just nu läser jag Sanna Ehdins matnyttiga bok Finn din energikod – får ett rikt, lyckligt och självläkande liv (som jag senare kommer att återvända till). I den läser jag om andning och om att många i dagens samhälle överandas. Alltså andas för mycket. Jag blir lite förvånad, men fortsätter läsa och Sanna Ehdin nämner den ryska läkaren Konstantin Buteyko (som dog 2003) och hans metod, Buteykometoden, som fått många astmatiker att bli av med sin astma.
"Andas bort din astma" läser jag på en webbplats på nätet.
Just det känns ju väldigt intressant för mig, som nyligen mötte en katt och fick ett astmaanfall och en natt på sjukhus. Och om jag kan andas på ett sätt som gör att jag slipper astmasymptom är det ju väldigt skönt (en känsla av att inte få luft, en känsla av att kvävas).

För drygt tio år sedan gick jag en kurs i qiqong på SesamQ i Malmö. Jag lärde mig ”Sex hemliga ord”. Sedan var jag inte uthållig nog med att fortsätta med qigong, men en sak fastnade och det var att jag dittintills hade andats helt fel. När jag andades in drogs magen in och när jag andades ut så spändes den ut. Jag hade inte reflekterat över det, men började lära mig att andas in och fylla magen och andas ut och tömma den. Jag hade tagit mitt första steg mot en medveten andning.

Under min inre resa har jag gjort många frigörande andningar. I vissa har det varit viktigt att andas med öppen mun, kontinuerlig andning, kanske för att lättare komma i olika känslotillstånd. Andra gånger har det varit viktigt att andas med näsan.

När jag varje morgon mediterar gör jag en liten andningsövning som jag har lärt mig av Sofia Sjöblom på Aifos. Jag håller för ena näsborren och andas in luft. Och så byter jag grepp och håller för den näsborren och andas ut genom den andra. Och så fortsätter det så. Då har jag blivit mer medveten om min andning och tränat på att andas genom näsan. Jag har gjort fler liknande övningar.

I flera meditationer är andningen i fokus, och det kan vara alla möjliga sorters andning.
Det som är min ahaupplevelse nu är att många andas för mycket i dag. Att vi överandas och att det delvis beror på att vi är stressade. Vi ska alltså sträva efter att andas mindre, alltså andas färre gånger på minut och dessutom andas ut och in genom näsan.

När jag cyklade in till stan i går så praktiserade jag delar av detta. Jag andades konsekvent med näsan. Jag inser att mitt vanliga mönster, vid minsta ansträngning, är att andas med munnen. Att ta in en massa syre.

Nu menar Buteyko och en del forskning (men hans metod är fortfarande kontroversiell) att det som sker när vi överandas och dessutom andas genom munnen är att (utan att förklara i detalj)minskar syresättningen i blodet och att det är dåligt för kroppen (och kan leda till astma och andra sjukdomar).

När jag söker på nätet finns det så klart en massa sajter om detta. En ny värld öppnar sig för mig. Jag ska verkligen träna på att andas med näsan.

Klicka in på de här sajterna, denna svenska, och denna engelskspråkiga, så hittar du mer fakta. Eller varför inte på denna.

Så det jag tränar på att göra nu är att andas lugnt ut och in genom näsan även vid fysisk ansträngning, den förmågan ska jag kunna träna upp). Andas in luft ner till magen. Slappna av och fokusera på andningen. Då och då göra uppehåll, alltså hålla andan en stund.
En ny spännande andningsresa har inletts.

Related

syre 6643478581779310548

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item