charlottecronquist

Nu är männen i skottgluggen: Allt fler män tappar sexlusten.

Jag läser i Aftonbladet om män som inte längre har sex med sina kvinnor, eller som har det väldigt sällan. Män som har tappat lusten. Int...



Jag läser i Aftonbladet om män som inte längre har sex med sina kvinnor, eller som har det väldigt sällan.
Män som har tappat lusten.
Intressant när stereotyperna vänds upp och ner, för den traditionella bilden är ju att det är tjejer som har mindre lust.
Man brukar tala om livspusslet, om att få ihop tillvarons alla delar och att sexet då kan bli lidande. Sexet blir det som ska klaras av när allting annat är fixat. Jobb, mat, städning, tvättande, diskning, kolla Facebook… Det är som att tiden har tagit slut när det är dags för sex.
Och då händer det allt oftare, även för män, att de väljer att somna i den gemensamma sängen, istället för att lockas av partnerns smekning.

Schablonbilden är ju annars att det är kvinnorna som inte vill ha sex. Du kanske minns blogginlägget från förra veckan då en engelsk skådespelare menade att tjejer egentligen är ointresserade av sex, att de mest har det för att ha en partner och försörjare. Typ.
Kanske är det så att män i alla tider har haft perioder när de är mindre intresserade av sex, eller då de inte tänder på sin partner. Det som sker nu är att de vågar tala mer öppet om det.

I kommentarsfältet till artikeln i Aftonbladet fanns ungefär 200 inlägg. Jag valde att läsa en del manliga kommentarer. Här är ett urval (förkortade). När känner du lust? Vågar du erkänna när du inte känner lust? Vad skulle hjälpa dig att få lusten tillbaka? Det är några frågor jag skickar till dig medan du läser inlägget.

En annan fråga är ju vad kvinnorna känner inför detta. Det kommer jag att återkomma till.


”Jag tror detta fenomen beror på två saker. 1. Överexponeringen av kvinnokroppar. Hur spännande är egentligen en naken kvinnokropp längre? Var man än vänder sig så är det ju tuttar överallt. Tror helt enkelt många män har blivit blasé. 2. Allt detta klagande på att killar ska prestera i sängen. Det har i åratal nu nu bara klagats på hur dåliga och egoistiska killar är i sängen. "De kommer för fort", "De kommer för långsamt", "De stimulerar inte/hittar inte G-punkten" etc etc. Detta tror jag har resulterat i att många killar inte längre upplever sex som ett njutningsmoment utan som ett tillfälle när det gäller att göra ett jobb och prestera. Vilket i sin tur leder till minskad sexlust.”


”Jag tror att roten till problemet är att många män försöker att vara kvinnorna till lags genom att delta i hushållsarbetet mer. Hur manlig känner man sig med ett rosa förkläde och händerna i diskbaljan?


”Efter första året började jag gå och irritera mig på att det alltid var jag som behövde ta initiativet till sex. Sakta började jag trappa ner mitt initiativtagande för att se hur lång tid det skulle ta innan hon skulle ta första steget. De sista sex månaderna tog jag inget initiativ alls och likaså hade vi inte sex en enda gång under den tiden. För tre månader sedan började jag ifrågasätta varför vi aldrig har sex längre och enda svaret jag fick var "vet inte, har inte tänkt så mycket på det"... mina känslor svalnade och jag tänder inte på henne längre eftersom jag vet att hon är helt ointresserad av att vi har sex tillsammans.”


”Män ska göra allt idag, det är inte frågan om jämdställdhet utan män ska göra mest för att visa att de duger, oavsett ålder. Känslan och vetskapen över att man kan riskera att drabbas av depression blir till ett trauma. Ännu värre är det att ingen i samhället visar hänsyn eller visar empati och hjälp blir då noll.”


”Jag har tappat lusten för att hon är tråkig i sängen. Ska vi ha sex är det på hennes vis, annars får det vara. Det innebär missionären och inget annat. Jag vill ha långa förspel med smek, kel, slick och sug. Hon vill bara bli "uppvärmd" innan det är dags för penetration. När jag tar upp detta till diskussion är det alltid nån annans fel att hon inte vill göra på nåt annat sätt. Oavsett vilket ämne det rör skyller hon ifrån sig. Aldrig att hon tar ansvar för sina egna handlingar.”

Related

sex 8074329363514777388

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item