charlottecronquist

Omfamna det kvinnliga.

Det är mycket med det kvinnliga just nu. Kvinnor och gudinnor. Jag låter mig omfamnas av det kvinnliga. För tio år sedan hade jag ingen re...


Det är mycket med det kvinnliga just nu.
Kvinnor och gudinnor.
Jag låter mig omfamnas av det kvinnliga.

För tio år sedan hade jag ingen relation till gudinnor över huvud taget. Efter hand har gudinnorna smugit sig närmare mig. Du som följer bloggen vet att gudinnor ibland uppenbarar sig för mig, på sina sällsamma vis.
Och jag menar då att kvinnor är gudinnor, att det kan vara så enkelt som så. Att jag ska se och känna gudinnan i mig och se och känna gudinnorna i andra kvinnor.
Jag vill ge mer plats åt gudinnorna. Alltså åt den aspekten av det kvinnliga. Att låta det feminina ha sin del i mitt liv och i fler kvinnors liv.
Länge levde jag, hårdraget visserligen, som en man i kvinnokläder. Det var det maskulina i mig som drev mig framåt och gjorde det på ett förtjänstfullt sätt. Tack vare det maskulina, min riktning och viljestyrka så sitter jag här i dag. Jag har vågar hålla en linje, liksom, jag har vågat fatta beslut och så följa en väg.
Nu ger jag allt mer plats åt det feminina. Att vara, att känna, att omfamna, att vara energi, att vara livet, modern, natten och så gudinnan.
Min bild är att ju mer trygg jag är som kvinna, desto mer kan jag uppskatta andra kvinnor och gudinnor. Den här hösten har jag verkligen närt det feminina i mig. Jag vågar se feminina aspekter och det härliga i dem och jag vågar hänge mig åt att vara kvinnor. Jag ser också till att vara mycket i kvinnors sällskap. Varannan vecka mediterar jag med ett gäng kvinnor under Marie Ek Lipanovskas ledning. I går var jag i en ny kvinnogrupp för första gången, en Shaktigrupp – mer om den en annan gång. I helgen åker jag till Mundekulla för att gå andra delen av en kvinnocirkelutbildning. En hel helg ska jag bejaka kvinna, kvinnorna, gudinnan och gudinnorna.
Jag kom att tänka på den kommande helgen och för mig såg jag ett par knallröda nymålade tånaglar. De tillhörde en hårt arbetande ensamstående mamma. Och det kände så underbart att hon tog sig tid till att göra något så kvinnligt som att måla sina tånaglar.
Å, jag längtar efter att omfamna det kvinnliga mer. Å, jag älskar att vara kvinna! På söndag kommer ett blogginlägg som är en dikt om att älska kvinnan. Läs den. Och är du någon som älskar en kvinna – visa henne din kärlek.
Namaste!

Related

shakti 2079862199040343141

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item