charlottecronquist

Sluta projicera: Beundra din nästa istället.

Se det vackra i dig och andra. Så växer det vackra! Tänk på en person som du retar dig på. Titta på henne på nytt och välj att beundra...

Se det vackra i dig och andra. Så växer det vackra!

Tänk på en person som du retar dig på.

Titta på henne på nytt och välj att beundra henne.

Alla människor har något du kan tycka om och när du ser på henne med beundran sprider du glädje.

Då och då går jag i affären och möter affärsbiträden som ser ut att passa mindre bra i ett serviceyrke. Du vet, de där personerna som är ohjälpsamma och verkar bli störda av att en kund vill ha hjälp av dem. Mest extremt var det under den tiden då Kassaservice fanns, du minns den där institutionen som ersatte en del av gamla Posten. Hos Kassaservice fick man hämta ut pengar, legitimation och liknande. Och damerna som var placerade där gav oftast kass service. Ohjälpsam är bara förnamnet.

Med sådana människor brukar jag välja glädje. Alltså jag försöker hitta något som kan locka dem att le. ”Snygga glasögon du har”, ”Nu har det visst slutat regna” .. vad som helst som skulle kunna få dem att bli lite gladare. Egentligen handlade det ju om att jag också ville bli mottagen med glädje. Hur kul är det att handla av en person som snäser eller är allmänt otrevlig eller liksom ser rakt igenom en? Inte alls tycker jag.

Alexander kommenterar ibland att jag småpratar med personal, att jag liksom får det bästa ur dem, som att jag är lite för mycket. Det bjuder jag på. Och den där vänligheten från min sida brukar också belöna sig, med lite extra hjälp och ibland faktiskt också en rabatt.
Det där att se det goda, det vackra, det beundransvärda i någon har jag just lärt mig kallas för att transfigurera.(När jag söker på det på nätet hamnar jag på alla möjliga märkliga sajter om paranormalitet och allt möjligt, må så vara. Det viktiga är nog att det vi sänder ut det får vi också tillbaka, Typ.)  Och det kan vi medvetet göra hela tiden. Och poängen med att beundra andra, eller något i den andra, är att den energin sprider sig. Personen som du börjar beundra kommer att leva ut mer av den egenskap som du transfigurerar sägs det. Spännande tanke, tycker jag.

Jag minns redan för så där tio år sedan när jag läste Kay Pollak, möjligen var det i ”Att välja glädje” där han skrev om att se något bra hos den person man retar sig mycket på, och att säga det högt. Det är så lätt att utse någon, till exempel på en arbetsplats, som en syndabock och så samlas alla och bara ser det negativa. Det är som att ljuset skyms när alla projicerar ut elände på just den personen. 

Eller tänk att vara Mona Sahlin just nu. Nu passar massa människor på att projicera ut sina egna misslyckanden och tillkortakommanden på henne. Men Mona Sahlin är ju mer än en snart före detta partiordförande inom socialdemokraterna. Och det skulle vara ganska lätt att beundra henne för till exempel hennes styrka och transfigurerar du styrkan i henne så, om jag har fattat det rätt, så blir både du och hon lite starkare.

Så träna på att se det goda, vackra, underbara, härliga i människor du har lite svårt för. Då kommer du att bidra till mer kärlek i världen. Starta nu. Starta gärna med den allra jobbigaste personen du vet…
Namaste!


Related

se det vackra 6435284346090001586

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item