charlottecronquist

Lördagsövning: Gör något du skäms för

I går hade vi en workshop på Flowering i Stockholm med rekordmånga deltagare. Fler än 40 personer kom för att ställa skamme...








I går hade vi en workshop på Flowering i Stockholm med rekordmånga deltagare.
Fler än 40 personer kom för att ställa skammen i skamvrån.
Så fantastiskt roligt för oss.

Och i dag, när du läser detta, har vi precis startat dagens heldagsworkshop på Existens. Livet är härligt!
Under gårdagskvällen fick deltagarna både känna på sin skam och utmana dem. Och eftersom vi är de vi är, skulle de fokusera på skam som handlar om sex, lust, relationer och kropp.
Och därför vill vi utmana också dig till att testa dina gränser. Vi vill utmana dig til att göra ellers säga något du egentligen inte vågar. Något du skäms för eller tycker är jobbigt på något sätt.
Och det kan vara precis vad som helst.
Jag brukar ta exemplet med hur jag skämdes för mina indragna bröstvårtor i tonåren. Och Alexander brukar berätta hur han skämts för sitt intresse för kvinnokönet. 


Vid något tilfälle i går, efter workshoppen kunde jag känna hur skammen gjorde en attack på mig. Jag satt och talade med några deltagare och plötsligt kändes det som att jag tog för mycket plats, jag skämdes och kände mig generad. Det jag gjorde var att redovisa vad som hände i mig… och de tyckte så klart inte att jag var för mycket. Genom att ta fram skamkänslan till ytan brukar den minskas eller försvinna eller så möter man som skäms över något annat och då kan man känna att skam det känner alla… och det är rät tröstetrikt.
Din utmaning i dag är alltså att säga eller göra något som du normalt inte brukar göra, som utmanar dina gränser, som du är lite rädd för. Det ska naturligvis kännas relevant i sammanhanget. 
Det skulle kunna vara alltifrån: Jag är tänd på dig… till jag tycker jag är sexig… eller jag skulle vilja krama dig… Vad än som känns. Och känn sedan efter hur det var. 
Berätta gärna här på bloggen.

Och jag tänker att detta med skammen är nog ett viktigt skäl till att en tjej tvekar att gå fram till en kille och fråga om hon har chans på honom. Hellre skickar hon (eller han) en budbärare… för det är lättare både att få ett ja … och kanske ännu mer ett nej… via ombud.

Namaste!

Related

workshop 8755968668408200408

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item