charlottecronquist

Om kraven på kvinnors skönhet. Igen.

Dömer du henne? Vilket är ditt förhållande till utseende, egentligen? Om du är riktigt sann, vad säger du då? Och är dina värderingar...

Dömer du henne?


Vilket är ditt förhållande till utseende, egentligen?
Om du är riktigt sann, vad säger du då?
Och är dina värderingar, åsikter, ditt tyckande desamma för kvinnor som för män?


Att vara kvinna och att ha passerat femtio är en utmaning ur många perspektiv. Dels handlar det om mina egna värderingar till kvinnor i den åldern och dels är det omvärlden.
Jag tränar ju på att leva precis som Little Grandmother säger: Vad andra tycker om mig är inget jag har att göra med.
Men det är lättare sagt än gjort. Då och då kan jag nästan drunkna i bilderna av yngre kvinnor som betraktas som snyggare och mer attraktiva än jag. Då är det inte alltid enkelt att låta bli att jämföra mig med dem.


Och jag lever i ett samhälle där det finns massor av normer och värderingar kring utseende – i synnerhet för kvinnor – som inte får ”de grå tinningarnas charm”. Det krävs en hel del styrka för att ignorera dem.
Men det går så klart på att träna på att acceptera mig som jag är. Vilket jag gör. Och jag blir underbart glad när människor tycker att jag är vacker, när de både ser min inre och min yttre skönhet… det är klart att jag är mottaglig för det.
Therése Persson har skrivit avhandlinge ”Kvinnlig för sin ålder” som bygger på intervjuer med flickor och kvinnor mellan 6 och 99 år. Och i sin avhandling (som hon berättar om i DN) kan hon se att kvinnor påverkas av synen på dem och deras utseende.
– Det som framstår som det ideala är att man förhåller sig kritisk till normerna men ändå följer dem på ett sätt som inte märks. Typ som en ursnygg feminist som bara verkar kliva upp på morgonen och se jätebra ut, säger hon till DN.
Vi kvinnor bryr oss alltså om vårt utseende, men vi talar hellre om andra, vi låtsas ha en distans till det och anstränger vi oss för att se yngre ut så att det märks… ja då blir vi dömda av andra. En svår ekvation att leva upp till.
Och de oskrivna normerna för hör kvinnor får se ut är stränga. De som bryter mot dem riskerar att bli dömda av andra.
– Värst är det när en äldre kvinna försöker se yngre ut på ett sätt där det märks att hon anstränger sig för det, säger Therése Persson. Speciellt om det uppfattas som att kvinnan anspelar på sexualitet, med korta kjolar och djupa urringningar.
Så blunda och andas… se vilka dina värderingar är… och är det något du vill försöka påverka medvetet? Hur ger du dig rätten att se ut? Hur ger du kvinnor rätten att se ut? Vilken är din sanning?

Related

ålder 4394633250244393346

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item