charlottecronquist

Vågar du prioritera dig själv?

Henne ska jag leva med i resten av mitt liv. Vilka finns med på din lista över vilka som är viktiga i ditt liv? Finns du med på den själv...

Henne ska jag leva med i resten av mitt liv.
Vilka finns med på din lista över vilka som är viktiga i ditt liv?
Finns du med på den själv?
Jag hoppas det, för jag tror att det är viktigt att våga prioritera sig själv.


Jag inledde (nästan) året med att göra en Live-meditation. Vid nio på nyårsdagen lyssnade jag tillsammans med ett okänt antal personer på Marie Ek Lipanovska.
Det som fastnade särskilt hos mig var att hon berättade om något som gjort stor skillnad i hennes liv på senare tid: Hon har börjat prioritera sig själv.
Det är en viktig tanke - att det är okej, ja till och med bra, kanske fantastiskt att bejaka och prioritera sig själv.
Jag är uppvuxen med att höra (alltså, detta var en allmän grej som låg i luften och som jag fick höra från många håll) att den som gör något för sig själv är egoistisk, kanske till och med okänslig inför andra, ja rent av hänsynslös. Jag fick det i olika varianter och i olika grad. Självklart gjorde det mig rädd att prioritera mig själv.
Jag skaffade barn tidigt - och fick verkligen tre underbara människor att finnas till hands för, tre personligheter vars behov jag hade i uppdrag att uppfylla.
Och när jag har gjort listor över viktiga personer i mitt liv har det faktiskt hänt mig att jag glömt att ta med mig själv.
Jag minns ju terapeuten som sa till mig: Vem är den enda personen du med säkerhet kommer att leva med i resten av ditt liv? En kort tankepaus senare insåg jag att hon talade om mig. Och hon log och sa: Var snäll mot henne då...
Och jag tror också att det är viktigt att ta det ett steg vidare. Att känna efter vad som är viktigt för mig, att lyssna till mitt inre röst, att följa min essens och mitt ljus. Tidigare hade jag föreställningen att det mest var elände i mitt inre och att det därför inte skulle vara möjligt att prioritera eller bejaka mig själv. Det är inte längre min sanning.
Och jag möter människor som tycker att det verkar konstigt att prioritera sig själv. Då kommer de där sakerna jag skrev om nyss... "är du egoist, eller"? Och jag har också mött föreställningar om att den som prioriterar sig själv då verkligen skulle bli elak, hänsynslös etc - men för mig finns det ingen sådan koppling. Vem skadar det om jag uppfyller mina behov? Vem skadar det om jag är sann? För att återkoppla till blogginläggen häromdagen, så väljer ju var och en vilken känsla se ska ha. De kan välja glädje. Och vad de tycker om mig är ju inget som jag har med att göra.
Så lyssna inåt... och välj att göra något bara för dig... redan i dag!
Vad väljer du?

Related

välja 405077639983356084

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Tack Charlotte.

    Tänk vilket privilegium, att få leva med oss själva hela livet. Vem vill inte det??? ;-)

    I kärlek!!! / Marie - din meditationsledare på nätet, det inre så väl som det yttre.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med. Man måste prioritera sig själv tror jag, utan att man för den sakens skull är egocentrerad. Jag är också uppvuxen med just det där; om man gör något för egen del så är man ego. Det resulterar i att jag bitvis låter mig bli trampad på. Varje människa finns ju till för sin egen skull, och kan inte finnas till för andra om man inte finns till för sig själv först. Så tror jag.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item