charlottecronquist

Lördagsmeditation: Om kärlek

I dag erbjuder jag en lite annorlunda övning eller meditation. Jag citerar ett avsnitt ur Kahlil Gibrans underbara bok Profeten . Läs och...



I dag erbjuder jag en lite annorlunda övning eller meditation.
Jag citerar ett avsnitt ur Kahlil Gibrans underbara bok Profeten.
Läs och meditera sedan över din relation till kärlek.

En del skrifter blir större än den som skrev den. Lite så är det med Profeten av Kahlil Gibran. Det är så vacker och tänkvärd poesi. Dikterna öppnar för reflektion. Det som jag citerar nedan är ett stycke ur dikten "Om kärleken".
Det magiska är att jag var på Myrorna i mellandagarna och hittade fem böcker för 70 kronor - helt fantastiska böcker, varav Profeten, inbunden i stort format var en.
Jag känner sådan tacksamhet över det.
Vad är du tacksam över i dag?


Kärleken ger intet annat utom sig själv och tar intet utom från sig själv.
Kärleken äger intet och kan ej heller ägas;
Ty kärleken är allt för kärleken.

När ni älskar skall ni inte säga
»Gud är i mitt hjärta«,
utan »Jag är i Guds hjärta«.
Och tro inte att ni kan styra kärlekens riktning,
ty om kärleken finner er värdiga skall den styra er.

Kärleken har ingen annan längtan
än att fullborda sig själv.
Men om ni älskar och inte förmår lämna era begär,
låt då detta bli er önskan:
Att få smälta och bli lik en porlande bäck
som sjunger sin melodi för natten.
Att få känna smärtan av för mycken ömhet.
Att få såras av er egen insikt om kärlekens väsen.
Och att blöda villig och med glädje.
Att få vakna i gryningen med vingburet hjärta
och tacksam för ännu en dag i kärlek.
Att få vila vid middagstimmen
och begrunda kärlekens extas.
Att få vända hem om aftonen i tacksamhet;
Och sedan sova med en bön
för den älskade i hjärtat
och en lovsång på läpparna.

Related

Profeten 1402817981627348947

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item