charlottecronquist

Ny forskning: Gilla kroppen som den är!

Vi lever i en utseendefixerad kultur. Allt fler tjejer är missnöjda med sina kroppar och är beredda att skära i den för att förbättra den. –...

Vi lever i en utseendefixerad kultur.
Allt fler tjejer är missnöjda med sina kroppar och är beredda att skära i den för att förbättra den.
– Kosmetisk kirurgi är i princip redan normaliserat i vissa subgrupper av unga. Flickor får väldigt tidigt lära sig att värdera sig utifrån sitt utseende, de ser sig själva utifrån, de ser sig som objekt.
Det säger forskaren Carolina Lunde till Dagens Nyheter.

Som ung hade jag kroppsliga komplex för tre saker: Min längd, mitt överbett och mina indragna bröstvårtor. Jag undrade om det var möjligt att kapa underbenen för att göra mig kortare, jag kombinerade tandställning med att hålla för munnen varje gång jag skrattade för att ingen skulle se mina kanintänder och jag undvek att visa mina bröst eftersom jag trodde att jag var missbildad.
Inget av det där pratade jag om. Men det tärde på självkänslan. Dessa negativa bilder av mig själv. Bilder som hade förstärkts av att någon vid något tillfället sagt något förfluget, som troligen inte ens var särskilt illa menat, men som jag förstorade upp och gjorde jätteviktigt. Hade jag verkligen kolat det med andra så tror jag att det hade kunnat få normala proportioner. Och när jag passerat 20 hade jag börjat acceptera min kropp betydligt bättre, trots dessa tre skavanker.
På 1970-talet fanns det inte (vad jag visste i alla fall) kosmetisk kirurgi. Jag fick dras med mina indragna bröstvårtor och handskas med den brist på självkänsla de förde med sig.
I dag lever vi i en annan tid. I dag är det lätt att ta till kniven. I dag översköljs vi (i ännu högre grad) av bilder av perfekta kroppar. Det är okej att göra om sig. Jag ser modeller med plastbröst och trådsmala midjor. Det är som att människovärdet sitter i kroppen och hur den ser ut.
Det är sorgligt.
Carolina Lundes forskning bekräftar det där. Hon har under några år följt tusen barn åldranrna 10-14 år. Hon ville se deras kroppsuppfattning påverkade relationerna med jämnårig akompisar.
Två av fem tjejer som är 13 år är missnöjda med sin kropp, visar forskningen!
– De mest missnöjda hade blivit mobbade för sitt utseende. Såväl föräldrar som jämnåriga hade ofta kommenterat deras utseende i negativa ordalag.  I kombination med dagens utseendefixerade kultur kan sådant få ödesdigra konsekvenser, säger Carolina Lunde till DN.
Ett utslag för de ödestigra konsekvenserna läste jag om i Sydsvenskan i slutet av förra året. Ett ungt par som hade ”allt”, skulle gifta sig. Hon ville bara ha de perfekta brösten först. De åkte till Polen, men den unga kvinnan vaknade aldrig upp efter ingreppet. Troligen ligger hon fortfarande i koma.


Vilka risker är du beredd att ta för att få det perfekta utseendet? Sitter din självkänsla i kroppen, eller någon annan stans? Hur hanterar du den utseendefixerade tid vi lever i? Och om du är föräldrer: Vilka budskap om utseende ger du till dina barn?


Related

utseendefixering 4150919391136247505

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item