charlottecronquist

Kärlekens språk: Varför det är viktigt att förstå din älskades språk

Jag läser just nu Gary Chapmans bestseller ”The five love languages” och jag tycker den är så bra och har så mycket användbart stoff at...





Jag läser just nu Gary Chapmans bestseller ”The five love languages” och jag tycker den är så bra och har så mycket användbart stoff att jag kommer att beskriva de olika språken i flera blogginlägg.
Följ med på en spännande resa.
I dag handlar det om varför det är viktigt att förstå det där med kärleksspråken.


Jag träffar en kvinna regelbundet vars make arbetar hårt och mycket. Han bidrar verkligen till hushållet, han fixar i trädgården och när barnen var små var det ofta han som tog dem till träningar och liknande.
Sällan eller aldrig sa han till sin hustru att han älskade eller uppskattade henne.
Vad han gjorde var nämligen att använda sitt kärleksspråk och tro att hon skulle förstå vad han sände ut. Det gjorde hon tyvärr inte. Hans sätt att kommunicera kärlek var ungefär lika effektivt för henne, som om Alexander skulle tala kinesiska med mig.
Det tog många år innan hon förstod, och faktiskt accepterade, att han visade kärlek genom att serva henne på olika sätt.
Gary Chapman menar att detta, alltså att den ena talar kinesiska och den andra talar svenskar, är ett viktigt skäl till att många äktenskap eller relationer slutar i skilsmässa. Var och en talar sitt eget språk och är inte medveten om att den andra inte förstår.
Men för att få väl fungerande och kärleksfulla relationer är det viktigt att dels bli medveten om vilka språk man själv talar och vara nyfiken och villig att lära sig det språk som är partnerns viktigaste. Och det, att lära sig en annan persons språk, kan ibland vara lite jobbigt och kan kännas ovant och konstigt – men det lönar sig. Särskilt om båda är medvetna om den ansträngning det kräver. ”Han gör detta för att han vet att det är viktigt för mig, å vad han måtte älska mig”.
Så det handlar alltså om att du ska bli medveten om vilket som är ditt främsta kärleksspråk. Alltså, vilken slags handlingar gör att du känner dig älskad och uppskattad. Och i nästa steg: Vilken är min partners främsta kärleksspråk? Vad behöver jag göra för att lära mig det?
De fem språken är:
Bekräftande ord
Kvalitetstid
Ta emot gåvor
Att bli servad
Fysisk beröring
I boken finns många berättelser om par som lärt sig varandras språk och därmed förändrat sina relationer i grunden.
En hustru som känner sig ignorerad av sin man och var beredd att lämna honom, började förstå att han älskade henne när han började tala hennes språk. ”Det är ett mirakel, doktor Chapman och det miraklet hände tack vare dig.”
Här kan du testa ditt språk.

Related

kärlekens språk 8165161875980056978

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item