charlotterudenstam

Lördagsövning: Ta en promenad (tillsammans)

Fullt så här hurtig behöver du ju inte känna dig... I söndags skrev jag om kopplingen mellan (bristande) motion, sex och hjärtinfarkt....


Fullt så här hurtig behöver du ju inte känna dig...

I söndags skrev jag om kopplingen mellan (bristande) motion, sex och hjärtinfarkt.
Ett sätt att träna upp konditionen kan naturligtvis att ha aktivt sex ofta.
Men varför inte ta en regelbunden promenad också. 3 halvtimmar i veckan är en bra start.
Så börja med att ta en vårpromenad just i dag!

Ibland är det så svårt att ta sig för saker. Det kommer annat emellan. Det är svårt att prioritera något som du vet är bra för dig. Det känns tråkigt att ta en promenad. Det är nog egentligen ganska onödigt också.

Men så finns där en inre röst som viskar till dig: Det ligger nog något i att det är en samstämmig kör som säger att det är bra för kroppen att röra på sig och att göra det regelbundet.

Då tycker jag ett bra sätt är att minska motståndet. Att göra det lättare att ta en promenad. Under ett års tid promenerade jag mer än en halvtimme varje morgon (nu har jag ersatt det med meditation, men kanske skulle jag försöka hitta en kombo…). Jag hade alltid med mig min telefon och lyssnade på något meditativt eller intressant. Jag hann bli kompis med Eckhart Tolle och Oprah Winfrey. Så förutom det uppfriskande med själva promenaden, så kände jag mig också… hur ska jag säga… lite klokare när jag kom hem.
Så det är mitt första tips: Se till att ha sällskap på din promenad. Antingen av ett ljud i dina öron, eller av en vän.
Mitt andra tips: Gör det till en vana. Om ditt schema inte tillåter en halvtimme varje morgon, så kryssa i tre tillfällen i veckan och sätt på påminnelser i mobilen. Kryssa den tiden i almamanackan som ”möten” (du möter ju dig själv).
Mitt tredje tips: Se till att ha ett par riktigt sköna skor och en vindtät jacka. Alltså se till så att skoskav eller att du fryser gör att du låter bli att ta din promenad.
Mitt fjärde tips: Lägg märke till förändringarna runt dig. Under mitt årslånga promenerande lät jag inget väder hindra mig. Jag gick ut i regn och rusk. Jag såg hur vinter blev till vår, jag såg hur blommor i trädgårdar knoppades, blommade och vissnade. Det blev i sig fascinerande att följa årstidernas växlingar på makroplanet.
Mitt femte tips: Känn efter om du är en vanemänniska eller en person som behöver omväxling. Utifrån det väljer du om du ska gå samma runda varje gång eller variera dig.
Och mitt allra sista tips: Känn tacksamhet mot dig själv för att du gör det här. Du gör det för ditt liv… och tänk på att den här relativt blygsamma åtgärden kommer att minska risken för hjärtinfarkt och dessutom få dig att orka älska mer!
Namaste!

Related

promenad 8196018974784646661

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Charlotte, jag går gärna men 30 gånger på en vecka...det är tre timmar om dan om jag vilar en dag per vecka. Annars håller jag med dig. KRAM Sofia

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item