charlottecronquist

Sätta gränser och känna värde.

I den stora undersökningen om unga personers sexvanor, UngKAB09 , svarade nästan hälften av tjejerna att de någon gång i livet har haft sex...


I den stora undersökningen om unga personers sexvanor, UngKAB09, svarade nästan hälften av tjejerna att de någon gång i livet har haft sex mot sin vilja.
Ruskigt.
Men vilka är orsakerna till det? Jag och flera andra tror att en förklaring är bristande självkänsla.

I går skrev jag om hur viktigt det är att använda kondom, i synnerhet vid sex med en tillfällig partner. En aspekt av det är att den som kräver kondom värdesätter sig själv. Hon eller han visar prov på självkänsla.

Det är också ett uttryck för att sätta en gräns: Gärna sex, men på mina villkor. Jag utsätter mig inte för vilka risker som helst för att få ha sex med dig.

Och när nästan varannan tjej har haft sex mot sin vilja så tror jag att just gränssättning, självkänsla och värde är viktigt att diskutera.

Den som känner sig värdefull, den som har god självkänsla, vet att sätta gränser som passar henne (eller honom, för den delen).

Caroline Engvall bloggar också om det här. Hon skriver bland annat:

”Här tycker jag att vi har hittat kärnan - som också handlar om varför unga hamnar i en destruktiv spiral när det gäller att halka in i destruktivt sex för att låta ångesten pysa ut. Självkänslan - eller brist på sådan.
Det är här vi måste jobba hårt, vi vuxna, för vi får helt klart underkänt här.
Vad är det som gör att så många unga idag tycker att de är så små att de inte är värda något bättre?”

En bra fråga. Varför är så många unga i dag ”så små” att de inte är värda något bättre? Det är inte bara en bra fråga, det är en stor fråga. Den säger något om hur vi vuxna förhåller oss till barn och ungdomar. För känslan av värde får vi med oss med modersmjölken, så att säga. Det är en del av föräldrars och andra vårdnadshavares roll att bidra till att barnen får självkänsla och känner att de har ett värde.

Jag tror också att det är oerhört viktigt att signalera: Jag älskar dig precis som du är. Alltså att låta bli att koppla föräldrakärleken till prestation. Barn behöver känna sig älskade. De behöver bli bekräftade. De behöver erfara att de är värdefulla. Och då är det exempelvis viktigt att möta dem i alla deras känslor.

Eftersom jag själv hade låg självkänsla som tonåring och eftersom jag själv både har blivit våldtagen och tillåtit sex vid många tillfällen för att jag trodde att jag måste (eller borde), så vet jag hur viktigt det är att sätta tydliga gränser. Det är viktigt att varje tjej eller kille kan känna: Här går min gräns… och så se till att ingen får överträda den.

Mitt budskap till mina döttrar har alltid varit: Ha gärna sex, men enbart när du själv vill. Killar som försöker muta sig till sex är inget att ha. 

Jag tror att det krävs träning i att sätta gränser. Jag vet flera bra, praktiska övningar som vi sexsibilitycoacher gör. Jag tror också att självkänsleträning… och i synnerhet bland vuxna. För hur ska vuxna med låg självkänsla kunna ”sälja in” trovärdig god självkänsla hos barn?


, , ,

Related

värde 1364285576539845823

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item