charlottecronquist

Lever du verkligen Ditt liv?

Jag hade anmält mig till ett telefonseminarium som min gamla coach, Evakarin Wallin anordnade. Ämnet talade till mig. Och så fick jag lys...


Jag hade anmält mig till ett telefonseminarium som min gamla coach, Evakarin Wallin anordnade. Ämnet talade till mig.
Och så fick jag lyssna till Själens krigare, Kjell Haglund, som jag redan är vän med på Facebook.
Han talade om vikten av att vi verkligen lever våra liv… och jag bara känner att jag vill dela en del av hans tankar med dig.


Evakarin Wallin gör en massa saker. Hon anordnar regelbundet intressanta telefonseminarier. Och för fem år sedan coachade hon mig – jag valde henne för jag gillade namnet på hennes företag Awakecoachning. Numer är hon även i rawfoodbranschen.
Sedan dess håller vi kontakt (om än oregelbundet).
Det som fångade min blick var rubriken: ”Dela din gåva med världen”. Den talade till mig. Först såg jag inte vem det var som skulle tala… och sedan upptäckte jag alltså att det var en av mina Facebookvänner.
Jag missade själva sändningen av seminariet, men vaknade tidigt i går morse och tog igen skadan. Det var väl då jag hade stannat upp tillräckligt för att kunna lyssna och ta in just Kjell Haglunds budskap.
Så nu ska du få några av hans tankar… och på lördag ska jag ge dig några övningar ur hans repertoar, som kommer att bidra till att göra dig till en helare människa.

Har inte tid att leva sina liv

– I Sverige har vi ingen balans mellan det vi gör och det vi känner, den vi är och den vi skulle vilja vara och det liv vi lever och det liv vi skulle vilja leva.
Många smiter från att leva sina liv. Kjell Haglund har coachat tusentals personer (och är i dag mer inriktad på att utbilda) och har stor erfarenhet av att människor skyller på att de har för mycket att göra, för att slippa förändras.
– Det bästa vi kan göra för våra barn är att leva våra liv som vi vill. Då ger vi dem signaler att de också kan välja sina liv. Istället ger vi dem riktlinjen att livet är en plikt som måste genomlevas.
Han möter människor som mår dåligt, men som säger att de varken har tid eller råd att göra något åt det.
– Då ställer jag frågan: Vad är det viktigaste i livet? Är det att må bra och ha ett meningsfullt och glädjefullt liv eller är det att må dåligt?

Lyssna på din inre röst
Och han menar att oavsett om vi uppfyller alla (självpåtagna) måsten eller om vi börjar leva som vi vill, så kommer det att stöta på patrull – och då är det väl bättre att välja det andra livet, det egna livet, istället för det som betraktas som normalt.

– De flesta av oss har inte ens egna tankar, vi tänker som våra föräldrar gjorde.
Och Kjell Haglund menar att vi föds fullkomliga och sedan tas det ifrån oss bit för bit. Små barn tycker att allt är möjligt och många vuxna lever ett väldigt kringskuret liv.

– Vi skulle kunna lära barnen att livet är en möjlighet och att varje dag är en liten möjlighet som du kan skapa vad du vill av. Istället ger vi dem riktlinjerna: Du måste studera, du måste få ett jobb, bilda familj, ha ett fritidsintresse och konsumera dig till en mening med livet. Det lär vi dem istället för att de ska hitta sitt eget livssyfte.

 Lita på den inre rösten
Och lever du ett ”normalt” liv, ett kringskuret liv, fullt med måsten, menar Kjell Haglund (och givetvis även jag) att det är fullt möjligt att förändra. Och att vägen dit är att ta små små teg i rätt riktning. Du kan till exempel börja med att fråga dig: Vad vill du fylla din dag med, egentligen? Och så göra något av just det. Ta ett första litet steg. Och sedan nästa.
Titta på livets alla aspekter… vad är ett litet steg för bättre hälsa, ekonomi, kärlek och närhet?
– Bara man går efter vad som ger positiv energi, så sätter man en boll i rullning. Lyssna till dig själv! Gör dina val… och lita på din inre känsla av vad som är rätt för dig. Det kan du göra hela tiden varje dag, säger Kjell Haglund.
På lördag kommer det mera… med konkreta övningar du kan göra för att välja ditt liv.

PS: Om sig själv säger Kjell Haglund bland annat: MIN STRÄVAN ÄR ATT VARA EN SJÄLENS KRIGARE BÅDE FÖR MIG SJÄLV OCH ANDRA , GENOM ATT HJÄLPA BÅDE MIG SJÄLV OCH ANDRA MÄNNISKOR ATT HITTA DEN VI EGENTLIGEN ÄR.

Namaste!

, , ,

Related

Själens kringare 1065793028031363227

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Det jag spontant tänker är "sitter du verkligen på din stol" för han halvstår ju upp. *torr humor*

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item