charlottecronquist

Sol och arbetsglädje eller förförd av solen.

Händer det dig också… att solen liksom drar dig ut och du vill göra allt annat än sitta framför datorn och jobba. Just nu känner jag hur s...



Händer det dig också… att solen liksom drar dig ut och du vill göra allt annat än sitta framför datorn och jobba.
Just nu känner jag hur solvärmen smyger sig in i rummet som det är eftermiddagssol i… och jag inser att om några timmar vill jag hellre sitta i den riktiga solen, än bakom en glasskärm.

Jag minns en sommar för så där trettio år sedan. Jag undrade vad jag skulle göra med mitt liv. Jag hade en fast anställning, jag var singel, hade en egen bostadsrätt i centrala Stockholm. Ändå kändes livet tomt på något sätt. Jag tänkte att livet bara gått som på en räkmacka, att jag hade valt tryggheten istället för äventyret och jag började nära en plan om att börja plugga utomlands. Kanske en termin journalistik i USA?

Men räckte min engelska för det? Jag köpte en bok i Cambridgeengelska, en förberedelse för ett språkprov jag skulle kunna ta för att kvalificera mig för att plugga i ett engelskspråkigt land.

Jag tog tåget ner till farmor som bodde i Falsterbo. Det var grått utanför villafönstret. Jag pluggade engelska. Det gick hur bra som helst.

Efter några dagar tittade solen fram. Jag satte mig i en solstol i trädgården och började plugga. Och vilade lite i solen. Och slutade plugga. Och promenerade ner till Öresundsstranden och badade och kände den vita sanden mellan tårna. Och solade. Och såg hur huden långsamt färgades brun.

Jag glömde alldeles bort att plugga engelska. Det försvann. Tankarna på ett halvår i USA försvann. Kvar var bara solen som smekte min hud och det sammetsmjuka vattnet.
Och jag blev kvar i Sverige den sommaren. Och sedan träffade jag en man och gifte mig. Mitt liv hade fått något slags mening igen. Tankarna på att plugga utomlands försvann. (Fast knappt tio år senare bodde jag med man och två barn i södra Frankrike och pluggade franska i Provence. Same same but different.)

Vad har solen i beredskap för mig i dag?


, , , ,

Related

sol 6200771450770424599

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item