charlottecronquist

I morgon är jag med i radio.

En dag i mars kom Magnus Arvidson till mig för att intervjua mig för den eminenta radioserien ”Oförnuft och känsla”. När han hade f...



En dag i mars kom Magnus Arvidson till mig för att intervjua mig för den eminenta radioserien ”Oförnuft och känsla”.
När han hade frågat mig om jag ville vara med och tala om skam, svarade jag med ett rungande ja.
Radioserien var min sommarfavorit förra året.

Jag blir intervjuad med jämna mellanrum. Det är en intressant upplevelse, inte minst för att jag själv har arbetat som journalist i mer än trettio år.

Hur gör andra? Vad vill de? Vilket blir resultatet?

En av de roligaste sakerna med att möta radiojournalisten Magnus Arvidson var att han använde en helt egen metod. Alltså det är så roligt för mig, som jobbat så länge, att möta någon som ville göra på ett nytt sätt. 

Hans metod var att jag skulle minnas episoder i mitt liv och sedan gå in i dem och berätta i presens, i nutid, vad som händer. I det här fallet skulle jag prata om händelser som var kopplade till skam och att skämmas. Dessutom fick Alexander och jag göra en övning som handlade om att känna efter var skammen sitter i kroppen.

Han ledde mig på ett fint sätt, Magnus Arvidson, och nu är jag väldigt nyfiken på resultatet. Som jag – liksom du och alla andra – får lyssna på för första gången i morgon när det sänds. Men du kan få en länk redan nu, som enligt Magnus ska fungera. Annars får du väl gå in på Sveriges Radio och klicka in dig på program, alternativt P1 och så kommer du att finna Oförnuft och känsla, i morgon klockan tio alltså.

Sedan återstår det att se om jag vågar lyssna direkt. Det är fortfarande lite jobbigt för mig att lyssna på mig själv. Jag vet ju att jag står för allt jag har sagt, men jag vet ju inte hela sammanhanget. Jag vet ju att det är Helena von Zweigbergk, som jag gillar skarpt, som är programledare, men jag vet inte vilka fler personer än jag som kommer att prata om skam i det timslånga programmet.
Så vi får väl se hur modig jag är just i morgon – och jag tar gärna emot feedback från dig.
Håll tummarna för att det blir jättebra.
Och ja, Magnus Arvidson har skickat ett mejl där han säger att det blev just det, jättebra.
Namaste!

PS: Jag googlade just på Helena. En liten kul detalj. Hon sommarpratade i P1 på min 50-årsdag. Så kan det också vara.

Related

skam 1745968305636848055

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item