charlottecronquist

Spiritual partnership: Mod

Om du vill leva i en djup relation med någon annan behöver du börja med att först verkligen bestämma dig för att vara öppen för att lä...


Om du vill leva i en djup relation med någon annan behöver du börja med att först verkligen bestämma dig för att vara öppen för att lära dig mer om dig själv.
Det anser författaren Gary Zukav (Själens boning med flera böcker).
Det andra du behöver göra är att vara modig.

Det är många som brukar säga till mig att jag är modig. Och det är jag kanske. Mitt mod består då av att jag gör saker trots att jag är rädd. Jag både utmanar och erkänner mig rädsla.

Och Gary Zukav och hans partner Linda Francis säger att om du vill leva i en relation som deras så behöver du ha modet att sträcka dig utanför det begränsade perspektiv som du har när du låter rädslan bestämma.

Om jag förstår det rätt menar Zukav att vi alla har en själ, något som jag kanske skulle kalla för essens. Och själen, essensen är stor, med de delarna står vi i kontakt med det som är mycket större än våra kroppar – enkelt uttryck.

Och under livet formar vi personligheter och de är liksom mycket mindre än essens. Det är de lagar av rädsla i olika former som vi lägger på oss och som krymper oss på olika sätt. Det är rädslan som gör att vi känner skam, skuld och chock. Det är när vi är rädda som vi börjar skylla på andra, känna ilska, reta oss på vad vi själva eller andra gör.

Och alla har vi en personlighet. Det är ju den vi lever i. Men vi kan också utmana personligheten. Vi kan söka oss tillbaka in i essensen, vi kan lära känna större rymder inom oss själva, vi kan komma i kontakt med vår själv, vår andlighet.
Ungefär så är en försiktig beskrivning från min sida.

Och för den som vill leva i en riktigt djup och nära relation till någon annan handlar det alltså om att nyfiket våga utforska sig själv och inte rygga för de sidor av personligheten man inte tycker om.

Jag kan till exempel ha en tendens till att vara en besserwisser. Och istället för att försöka låtsas om som att besserwissern inte existerar kan jag erkänna att den finns där och börja lägga märke till vad som händer när den delen av mig träder fram. Och behovet av en besserwisser är grundat i rädsla, till exempel för att inte räcka till, ett behov av att känna mig förmer än andra, en rädsla för att uppfattas som liten… och en väldig massa andra saker. Så genom att erkänna besserwissern så kan jag tillåta mig att komma i kontakt med ännu djupare delar av mig själv, sårade delar av min personlighet som det kan kännas jobbigt att möta. Och det är där modet kommer in. Att verkligen göra det. Att gå in och känna och undersöka.

När du aktiverar ditt mod så lyfter Gary Zukav fram tre delar:

1. Ta ansvar för dina känslor, upplevelser och handlingar.
Det innebär till exempel att du låter bli att skylla dem på andra. Äg dina känslor och konsekvenserna av dem. Bär dem själv och lägg inte ut dem på andra. Hur du känner är inte ”någons fel” utan något du väljer.

2. Träna på att bibehålla din integritet hela tiden. Det innebär oftast att du måste handla på något sätt. Till exempel att du pratar fast rädda delar av din personlighet vill att du håller tyst eller låter bli att prata när rädda delar av dig kräver av dig att du ska tala. Lägg märke till vad som händer då.

3. Säg eller gör det som är svårast. Det kan till exempel vara att du berättar vad du upplever eller känner, om det känns riktigt, när någon talar utifrån rädda delar av sin personlighet, eller att berätta/dela något av dig själv som du är rädd för att säga och som du vet att du behöver säga.

Jag är så nyfiken på att få höra vad som händer med dig när du testar ditt mod!









, ,

Related

spiritual partnership 4584885565761160429

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item