charlotterudenstam

ACE-träning: Vilka är dina grundstenar?

Nästa vecka startar något väldigt spännande som jag ska vara med i: Jag ska bli en ” agent for conscious evolution .” I natt ägde d...


Nästa vecka startar något väldigt spännande som jag ska vara med i:
Jag ska bli en ”agent for conscious evolution.”
I natt ägde det första bonussamtalet rum. Jag lyssnade på don Miguel Ruiz i realtid.

För några år sedan åt jag lunch med Karin Nisses på Mentorhuset. Hon talde om don Miguel Ruiz och vad hans böcker hade betytt för henne. Då var namnet okänt för mig.
Jag fick låna boken Fyra grundstenar till ett bättre liv: guide till personlig frihet av henne. Jag minns att jag tyckte att det var intressant, men gick inte vidare med don Miguel.
Och nu träder han alltså in i mitt liv igen, via Google-talk lyssnar jag helt gratis (fria samtal till USA hela 2011, tack Albert för tipset) på hans samtal med Barbara Marx Hubbard, som leder the ACE-träning, som alltså startar i nästa vecka.

Det är en speciell känsla att sitta i sängen med hörlurarna på och lyssna på ett samtal som pågår på andra sidan Atlanten. För mig var det mitt i natten (samtalet började 02) och för dem tidig kväll. Och vi var upp till 2000 personer som lyssnade där, samtidigt och som hade möjlighet att i slutet komma in och ställa frågor live. (Vilket jag inte gjorde).

Bara det, att delta i något som delas av människor just nu i hela världen känns spännande och nytt för mig – men snart kommer jag så klart att bli van vid det… Och jag kommer att fortsätta rapportera, förmodligen under rubriken ACE-träning.

Nåväl, jag hade så klart hunnit glömma don Miguels budskap och jag hade inte kollat upp vad samtalet kanske skulle komma att handla om. Jag gillar att lyssna förutsättningslöst.
Vad det blev var att han talade om de där fyra grundstenarna, som utgör fyra överenskommelser vi kan göra med oss själva och hur vi som vill bidra till att vi får en bättre värld genom ökad medvetenhet, alltså vi blivande agenter, ska kunna använda hans tankar i vårt arbete. Spännande.
Så där sitter jag alltså i sängen (under samtalets gång hinner Alexander gå och lägga sig och somna) med hörlurarna på och detta är delar av det jag hörde.

– Det viktigaste vi behöver vara medvetna om är att alla människor är perfekta. Det spelar ingen roll vad andra ränker om oss. Vi behöver inte försöka vara någon annan, bara vara oss själva, vilka vi än är. Och alla kommer till jorden med en uppgift att uppfylla. Vi ska vara glädjefyllda och utforska livet – och vad det innebär är olika för olika människor, för vi är alla unika. Det har aldrig funnits någon som dig och det kommer det heller aldrig att göra igen. När vi kan älska och känna respekt för oss själva så kan vi ge av det vi har till andra. Det är grunden.

Många människor känner att de inte är tillräckligt bra och vad kan hjälpa oss att se att vi är det?
– Vi behöver göra det vi älskar att göra hela tiden. Då hittar vi vår passion i det vi gör. Då blir vi inspirerade och med inspiration kan vi nå himlen. Om vi inte gör det vi älskar kan vi bli destruktiva. En av de saker som är svårast att hantera är vår inre dialog med oss själva, som ständigt ifrågasätter och dömer oss: Kanske jag gjorde fel? Kanske gjorde jag rät?

Ungefär det inledde don Miguel med att säga, med sin mexikanska accent. En 59-årig man som gillade att leka att han var läkare när han var liten och sedan utbildade sig till läkare, jobbade som det i en massa år ”det var som att fortsätta leken”, men som slutade och började skriva böcker när det inte var roligt att vara läkare längre.

En 59-årig man som för nästan tio år sedan fick en svår hjärtinfarkt som tog ner hans hjärtkapacitet till 16 procent och till vem läkaren sa att han skulle sitta hemma och vänta in döden. Något don Miguel vägrade, han fortsatte göra sitt, trots att han hade smärtor hela tiden.

En 59-årig man som inte klagade över sina smärtor, som levde med dem och inte anklagade någon för dem och som för ett år sedan fick ett nytt hjärta från en avliden kvinna, något han är djupt tacksam för.

En 59-årig man som inte har några krämpor i dag och som fortsätter att tala om vikten av att älska, respektera och acceptera sig själv, oavsett vilka omständigheter man lever under. Och som alldeles uppenbart lever som han lär. (Vilket imponerar på mig.)




De fyra grundstenarna

Vilka är då de fyra grundstenarna som vi kan använda för att leva ett riktigt bra liv? De består av fyra korta fraser, enkla att läsa, men kanske svårare att leva efter… och som don Miguel sade:
– När ett barn lär sig sitt modersmål tar det honom kanske sju år att fullända det. På samma sätt krävs det tid och många försök för att vi ska kunna behärska de här grundstenarna. Så vi behöver träna mycket.

1. Var sann i ditt tal.  Det handlar om att vi använder ord för att skapa vår verklighet. Var och en skapar en berättelse om oss själva och i den är vi centrum av skapelsen. Om vi använder fel ord, beskriver vår värld felaktigt, får det konsekvenser. Lägg märke till hur din syn på dig själv formas av vilka ord du väljer och du kan välja att bli mer sann, bli felfri i beskrivningen av din värld.
Låt ditt tal utmärkas av integritet. Säg bara sådant som du menar. Undvik att använda orden för att förringa dig själv eller skvallra om andra. Använd orden med inriktning på sanning och kärlek. 

2. Ta inget personligt. När du vet att du skapar din berättelse och din värld kan du inse att andra gör detsamma. Och vad de ser av dig är bara en liten del av den du är. Tänk på din mamma, hon säger troligen att hon känner dig väldigt väl. Gör hon verkligen det? Eller är det så att hon bara vet vad hon vill veta om dig. Så det du behöver träna på är att höra andras ord, men inte försvara dig om de säger något du inte gillar. Se vad någon tycker om dig som den personens syn på saken och att den personens åsikt inte är du. Se till att det är svårt att förolämpa dig, då skapar du din egen verklighet. Under den här andra grundstenen finns förmågan att äska oavsett vilka omständigheter som råder – och vi behöver älska mänskligheten.

3. Ta ingenting för givet. Alltså försök inte att tolka vad andra säger. Vi har alla den där berättelsen om oss själva och andra som finns inne i våra huvuden. Vi har en inre röst som talar hela tiden. Det är som att hundra personer talar samtidigt och ingen lyssnar. Vi antar en massa saker hela tiden. Vi tror att det vi antar och tolkar är sant och verkligt, men så är det inte.
Våga ställa frågor och säga vad du egentligen vill. Kommunicera med andra så tydligt du kan för att undvika missförstånd och upprördhet. Detta enda samförstånd kan förändra ditt liv fullständigt.
Vi tror en massa saker hela tiden, vi förmodar och antar saker även om vi inte är medvetna om det. En förmodan eller ett antagande brukar ingå i alla överenskommelser vi gör. Vi tolkar in vad andra tycker om oss, vad vi själva vill säga eller vad filmen betyder. Vi har massor av åsikter och vi tror att andra ser på oss som vi ser på oss själva och att de dömer oss på samma sätt som vi dömer oss själva. Alla har vi den där inre rösten som säger: Du duger inte. Då drar vi slutsatsen att vi inte är perfekta. Men det är faktiskt så att vi alla som finns här på jorden har vunnit den största tävlingen i vårt liv, vi var alla en spermie som kom först till ägget. Vårt pris var live och alla har vunnit den tävlingen. Det finns bara vinnare.

4. Gör alltid ditt bästa. Den här grundstenen handlar om att agera och att förverkliga drömmarna. Allting kommer först till i någons hjärna och sedan måste det förverkligas. Välj att göra det som du gillar att höra. Följ ditt hjärta och följ din passion, för då behöver du inte vänta på att få en belöning, då är det så roligt att själva görandet känns som en belöning i sig. Följ din inre glädjekompass.
Ditt bästa skiftar från det ena ögonblicket till det andra. Det är inte alltid detsamma när du är sjuk som när du är frisk. Gör helt enkelt så gott du kan under alla omständigheter så undgår du självkritik, självförakt och ånger.

Och på slutet talade han och Barbara lite grand om vår uppgift. Don Miguel sa att en betydelse av ordet ängel är budbärare och att alla människor är det. Vilka meddelanden vill vi lämna till dem vi älskar, till våra barn, till alla och till oss själva? Vill vi lämna över bud om kärlek och liv?
– Moder jord har fött alls och även oss. Vi är pionjärer som vet at vi alla hör ihop på jorden. Vi behöver änglar och budbärare som för ut set budskapet, var och en på sitt sätt.

Och just nu gör jag just det don Miguel sade… Jag bloggar om det.

Namaste!



Related

sanning 8985694417537405634

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item