charlottecronquist

Lördagsövning: Betrakta varandra

Du tittar en annan person i ögonen.  Du håller kvar blicken.  Du upptäcker något mer och något djupare.  Det är som att se både p...


Du tittar en annan person i ögonen. 
Du håller kvar blicken. 
Du upptäcker något mer och något djupare. 
Det är som att se både personens hela essens och personens kärlek. 
Därför är det här en underbar övning att göra, om du vill bygga upp kärleksfulla vibbar. 


Du kan både göra den här övningen alldeles själv (med hjälp av en spegel) eller med någon du gillar. Om du gör en ofta kommer du att bli mer närvarande, ditt hjärta öppnar sig och du blir mer medveten om det gudomliga i alla. Gör övningen i fem steg. 

1. Hjärthälsning. 
Sitt mitt emot varandra och titta varandra i ögonen. 
Böj dina händer mot jorden och för samman handflatorna som om du ber. 
Ta ett andetag och behåll dina händer i böneposition och för dem upp mot ditt hjärta. Buga dig mot din partner och säg ”Namaste”, jag ser det gudomliga i dig. 
Andas in och räta på ryggen. 
Andas ut och för tillbaka händerna till utgångsposition mot jorden.

2. Skapa en bubbla. 

Skapa en bubbla genom att sträcka ut armarna runt varandra. 
Känn verkligen att ni skapar en bubbla. Säg vad ni vill få bort från bubblan.

Till exempel: Tankar på annat, ilska, oro, frustration, irritation eller trötthet. 
Gör ännu en omfamnande gest och säg vad ni vill förstärka i bubblan. 

Till exempel: Kärlek, vilja, närvaro, tillit, medkänsla). 

Nu kan du också säga något uppskattande till din partner. Till exempel: ”Jag älskar ditt hjärta som ger så mycket kärlek till värlen”. 
Bubblan hjälper er att bli mer närvarande och skapar ett tryggt område där ni kan göra själva övningen. 

3. Dela önskningar, rädslor och gränser 

När ni har skapat bubblan berättar ni för varandra vilka intentioner och önskemål som ni önskar att övningen ska ge ger. 
Berätta också vilka rädslor och gränser som finns. 
Först talar en av er, medan den andra lyssnar utan att döma eller kommentera. 
Sedan är det den andras tur. 
Det skulle kunna låta så här: ”
Jag vill vara närvarande, öppen och komma i djup kontakt med din själ.” 
”Jag är rädd för att jag ska börja bete mig konstigt”. 
”Mina gränser är att se till att vara i kontakt med dig även om jag börjar känna motstånd.” 

(Det här med att sätta gränser är till för att skapa trygghet och broar mellan oss. Det är lättare att skapa intimitet och tillit mellan två personer om gränserna är tydliga.) Så här är ytterligare några exempel på gränser: ”Jag vill inte att du rör mig under den här meditationen” ”Om jag tappar kontakten med mig själv blundar jag en stund.” 

4. Ögonkontakten 

Nu är det dags att börja själv meditaitionen. 
Titta in i din partners vänstra öga – eftersom vänster sida av kroppen är den mottagande delen. 
Titta på ett mjukt sätt, det handlar inte om att stirra. 
Slappna av, andas och tillåt det som ska hända att hända. 
Ni kan sitta här så länge ni vill. 
Börja med fem minuter för att känna på det.
Slut sedan ögonen och känn efter inom dig hur det känns. 
Öppna ögonen efter ett par minuter. 
Ju mer trygg du känner dig med meditationen desto längre kan ni välja att göra den här meditationen och då kan ni också upptäcka nya djup hos varandra. 
Pröva att utöka tiden ändå upp till en timme och se vad som händer under tiden. 
Du kan till exempel lägga märke till hur öppen du är och när du känner motstånd. 
Och känner du motstånd, tillåt det att finnas där. 
Känn det och se om du kan tillåta det att smälta bort. 

5. Dela dina insikter 

Efteråt kan du dela dina insikter med din partner. 
Hur känns det att bli sedd? 
Hur känns det att titta djupt in i någon annan? 
Kunde du se bortom kropp och personlighet? 
Kunde du se att ansiktet ändrade form? 
Kunde du känna ditt hjärta öppnas? 
Det här är ett bra sätt att öka intimiten på och gör gärna anteckningar för att se hur dina upplevelser utvecklas. 

Namaste!

Related

önskningar 5606599724687489203

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item