charlottecronquist

Prideveckan: Låt oss alla vara stolta.

Nästan varje år har Alexander och jag sett till att vara i Stockholm under Prideparaden. Det är underbart att se alla människor som manifes...


Nästan varje år har Alexander och jag sett till att vara i Stockholm under Prideparaden.
Det är underbart att se alla människor som manifesterar sig själva – och alla dem som är beredda att stödja dem som gör det.
Det är ett färgsprakande följe att beskåda och det spritter av glädje när jag beskådar det.
En fråga som brukar dyka upp hos mig då är: Varför visar inte ALLA denna livsglädje. Varför är det enbart hbt-personer som vill visa hur stolta de är över att vara sig själva?


Först av allt vill jag säga att jag är stolt över att vara jag. Jag gillar mig som jag är (åtminstone nästan alltid, även jag har mina svackor). Och jag skulle gärna manifestera det på alla möjliga sätt. Och jag gör det ju redan på flera. Den här bloggen är ett exempel på det, min bok ”Ingen skam i kroppen” ett annat och min medverkan i radioprogrammet Oförnuft och känsla där jag talade om skam i förra veckan.

Men det är kanske så att de flesta som definierar sig inom begreppet ”heterosexuell” inte känner något behov av att visa sin livsglädje på gator och torg? Vad vet jag?

Hur som helst gillar jag Pride-veckan. Då pågår diskussioner och samtal och workshoppar på massor av ställen i Stockholm där man talar om olika aspekter av sexualitet. Det borde förresten pågå fler än en vecka om året…

Jag läser ett pressmeddelande från SIS Statens institutionsstyrelse om att människor som är intagna på anstalter av olika slag riskerar att bli mobbade om de är hbt-personer. Och nu ska de försöka göra något åt det. Trist att det fortfarande händer och bra att de är beredda att äntligen göra något åt det.

Vi vet att det förekommit homofoba yttringar på låsta avdelningar för unga pojkar. Det är inte alltid man som personal tänker på att man är med och sätter en normDetta är delvis nya frågor för oss. Genom vårt etikarbete har vi lärt oss mycket. Vi har också haft hjälp av externa forskare som besökt våra institutioner. Tillsammans med RFSU utbildar vi vår personal i ett kritiskt sätt att se på normer och gamla värderingar, säger Margareta Wihlborg som är rådgivare på SIS .

Och just i dag talar vår nyblivna vän Suzann Larsdotter på temat ”Fittan i fokus” på Kulturhuset i Stockholm (Kl 13, fritt inträde).

Och på lördag gratulerar jag alla som befinner sig på Stockholms gator och kan se paraden, det brukar vara så där en halv miljon människor som tittar på den. I år är jag inte en av dem. 
Enjoy alla som är där!










, , , , , ,

Related

Suzann Larsdotter 3977312082502011049

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item