charlottecronquist

Hur kan du tjäna?

Girighet är ett ord jag har svårt för.  Eller snarare… jag har svårt för människor som låter girighet styra.  Som är som kakmonstret… ...





Girighet är ett ord jag har svårt för. 
Eller snarare… jag har svårt för människor som låter girighet styra. 
Som är som kakmonstret… som vill ha alla kakor. 
Kakorna – maten, resurserna – kan faktiskt räcka till alla


 Varje dag ägnar jag mig åt min ACE-träning
Jag ska bli en ”agent for conscious evolution”. 
Varje vecka lyssnar jag på visionären Barbara Marx Hubbard och försöker ta in hennes klokskaper som hon samlat under ett långt liv.
 Då och då får vi också en bonus, ett samtal mellan Barbara och en person som på något sätt lever i samma anda som vi blivande agenter. 


Senast lyssnade jag på Rinaldo Brutoco
Och ska sanningen fram är han en helt ny bekantskap för mig. 
Men, wow, vilken man. 
Han har till exempel startat worldbusiness.org
som har missionen: ”Att ta ansvar för hela planeten.” 
Det du. 
 Deras kärnvärden är ansvar, commitment, service, äkthet, integritet, andlighet, tillit och mod. 
Du anar säkert att jag blir nästan förälskad bara av att höra detta. 
Det är så långt ifrån girighet man kan komma. 


Så jag lyssnar alltså på Rinaldo Brutoco i en och en halv timme. 
Han bara sprutar ut tankeväckande klokheter tillsammans med Barbara Marx Hubbard.
 Jag får en rad ahaupplevelser… och jag kan bjuda på ett  axplock. 


Tänk bara på detta: I 11 septemberattentatet dödades ungefär 3000 personer. Det startade ”kriget mot terrorn”, vilket har kostat hur många miljarder dollar (och ytterligare en massa liv sedan dess). 
 Och gissa hur många barn som dör av svält? Varje dag? 


37000 barn. 
På en vecka dör alltså 259 000 barn av svält. 
På ett år dör 13,5 miljoner barn av svält. 
Vilka resurser läggs ner på dem? 




Är det inte rimligt att tro att det skulle ha gått att rädda dem för betydligt mindre pengar än de som läggs på kriget mot terrorn? 
Och vi låter detta ske. 
Vi låter personlig girighet och rädsla leda oss. 
Vi tittar inte längre än näsan räcker. 
Men vad skulle hända om vi vågade se mer? 
Se vilket sammanhang vi ingår i. 
Se hur vi kan tjäna världen, i stället för att tänka på hur världen ska tjäna oss. 


Rinaldo Brutoco väljer att i första hand syssla med business och det är den världens nänniskor han vill bidra till nya perspektiv hos. 
Bort från girighet och till något större. 
Till insikten om att människan också är en andlig varelse. 
Han säger ”Vi är andliga varelser som har en mänsklig upplevelse.” 
Ta in det. 
”Vi är andliga varelser, som har en mänsklig upplevelse.” 
Och han menar att om vi tar in det andliga också, så kan vi leva mer fullkomliga liv och då kan vi skapa verklig framgång. 
Det räcker alltså inte med att meditera under en korkek … även om meditation i sig är fantastiskt bra. 
Vi behöver också göra vad vi ska i världen. 


Hur kan jag tjäna? 
Hur kan du tjäna? 
För jag vill – och jag hoppas att du också vill – att jorden ska vara en plats som befolkas av människor även om hundra år. 
Vi behöver blir medvetna om vad vi gör med jorden och börja göra på nyra innovativa sätt. 
Det finns i dag teknik som skulle kunna göra det möjligt att leva på ett mer hållbart sätt – och vi behöver göra det nu. 


Så se Rinaldo Brutocos film. 
Även om du inte är en affärsperson, så kan du säkert ta in ditt eget perspektiv i det hand säger. Välkommen! 


 PS: worldbusiness.org har tre mål: 
Att ändra ledares medvetenhet från att tänka på sig själva till att istället ha ett tjänande ledarskap (To change business leaders consciousness from self-service to servant leadership).
 Att andra medvetenheten hus unga personer som kommer in i affärsvärlden, särskilt de som kommer från skolor typ Handelshögskolam, så att det ser sig själva som att de kommer in i ett ädelt yrke, istället för till en djungel. (To change the consciousness of young people entering business, particularly through business schools, so they see themselves as entering a noble profession, rather than a jungle.
 Att ändra medvetenheten hos allmänheten så att de använder sina pengar där deras värderingar finns. (To change the consciuosness of the public at lare so it spends its money were its values are. 




Related

tjäna 6502385737031631123

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item