charlottecronquist

Ibland måste vi söka lite till.

Asch, det gick inte.   Det funkade inte.   Jag ger upp.  Men om jag försöker lite till, går lite djupare, söker en annan väg?   Då ka...



Asch, det gick inte. 
 Det funkade inte. 
 Jag ger upp. 
Men om jag försöker lite till, går lite djupare, söker en annan väg? 
 Då kanske det går? 


 I går när jag mediterade var jag så irriterad på min inre värld. Jag blev ledd i en riktning och blev besviken på flera av de saker jag mötte. 


Jag tänkte: Vad är det här? Det här var väl inget? Det här känns meningslöst. Det var som att det var flera hinder som sattes upp i min väg. Som att något i mig ville ge upp när jag mötte det som kändes fjuttigt eller tråkigt eller mindre meningsfullt. 


Men eftersom meditationen var vägledd så fortsatte jag ändå framåt. 
Jag passerade de där trista ställena, jag tog mig förbi meningslösheten 
och se… till slut var jag framme vid ett gnistrande palats 
där det satt en indisk gudinna på en guldtron. 
Djupt där inne i mitt hjärta så fanns en form av skatt. 
Och hade jag inte fortsatt framåt, hade jag gett upp på vägen, så hade jag inte funnit det.


 Jag undrar hur ofta det är så. I mitt liv och i ditt liv. 
Att vi tar ut en riktning och så ger vi upp vid första, andra, tredje eller fjärde motståndet. 
Vi gör upp för att vi inte riktigt vågar tro på den där inre rösten. 
Vi släpper vår intuition och börjar istället att lyssna på den inre tvivlaren
 eller på yttre röster som säger: ”Ska du verkligen satsa på det där?”. 


Att fortsätta sträva mot det som känns meningsfullt, att fortsätta att leva efter sin passion – eller söka den, att fortsätta göra det vi brinner för – det är viktigt. 
 I går, när världen sörjde Steve Jobs som mest, kom det ut massor av citat i den riktningen också. 
Citat om att vi ska våga följa vår inre röst… att vi ska leva våra liv och inte någon annans. 
Och att motgångar ibland kan vara det som verkligen skapar nytt. 
Jag lägger in en 15-minuters video här. 
Det är ett tal som Jobs höll för Standford-studenter 2005 och det är verkligen värt att lyssna på hela. 






För Jobs talar om bland annat om det som kan synas som svåra misslyckanden och som, i det lite längre loppet, visar sig vara det bästa som kan hända. 
Och han talar också om att leva sin passion, att leva varje dag som om det vore den sista. 


Hur kan jag applicera det här på livet i dag? 
Det liv jag lever. 
Jo, till exempel så ordnar vi våra workshoppar ”Ingen skam i kroppen”
I morgon är vi i Gävle. 
Jag skulle önska att det kom så många att lokalen mer eller mindre sprängs, men så är det inte. 
Inte än. Och jag – vi – fortsätter. 
För det är vår passion, för att våra hjärtan säger det, för att det känns viktigt. 
Så gör det du också. 
Låt inte motgångar stoppa dig. 
Ha kontakt med den där inre rösten. 
Rösten som talar från ditt essentiella jag… och lycka till. 
Förverkliga dina drömmar du med. 
Ta ett steg till.




Och du... skulle du vilja möta oss i Gävle i morgon, skicka ett sms till Alexander och berätta det: 070 616 72 42.

Related

Steve Jobs 7519478968483352774

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item