charlottecronquist

Adventsboken 7: Fri från rädslan

Vägen till JA del 7 Love is what we are born with.  Fear is what we learn.  The spiritual journey is the unlearning of fear and ...


Vägen till JA del 7

Love is what we are born with. 
Fear is what we learn. 
The spiritual journey is the unlearning of fear and prejudices and the acceptance of love back in our hearts. 
Love is the essential reality and our purpose on earth. 
To be consciously aware of it, to experience love in ourselves and others, is the meaning of life. Meaning does not lie in things. 
Meaning lies in us.

När jag stiger ut ur biografens skyddande mörker märker jag att något inte är som vanligt. Det är som om något fattas mig. Jag ser det blå tåget glida in på perrongen och jag känner det fortfarande. Jag uppfattar inte vad det är, det är bra en känsla av befrielse, som om något har släppt.
Ute på gatan vid Sankt Eriksplan ser jag människor, jag ser par, jag ser en man som äter en varmkorv, jag ser alla dessa människors samhörighet och jag känner mig inte hotad av den, känner mig inte tyngd. 
– Jag är inte rädd, säger jag, tyst för mig själv. Jag är inte rädd.
Jag ser upp mot himlen. Det var detta som fattades mig, att rädslan släppt. När jag sneddar över gatan känner jag att ingenting kan skada mig, att ingenting kan göra mig rädd igen, att allt är möjligt. Att jag kan möta människors vrede och att jag kan leva med att andra blir besvikna på mig. Jag känner att jag är i mig själv och undrar om det är första gången eller om det är något jag hade som barn och som sedan förflyktigades. Just nu känns svaret på den frågan inte intressant. Som i ett rus går jag kring i mitt befriade tillstånd. Jag vandrar runt i kvällsstaden, tar emot alla impulser. 
Jag är och njuter av att vara.
På morgonen finns känslan där fortfarande, men inte lika påtaglig. Men jag känner mig inte orolig, jag vet att har jag känt så här en gång, kan det hända igen. Kanske kanske att det är möjligt för mig att leva mitt liv som mig själv. Kanske är det möjligt för mig att lämna maskerna bakom mig. Jag ser för mig hur jag gör ett bål av alla masker och hur det ur askan stiger en nyfödd, rosig baby.
Nästa avsnitt: Nära sammanbrottet

Related

vägen till ja 3254248102315730996

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item