charlottecronquist

Jag minns mitt 1970-tal

Jag får en liten usb-sticka i julklapp av min far... en fin present...  som är delar av mitt 1970-tal. Bilderna fladdrar förbi p...


Jag får en liten usb-sticka i julklapp av min far...
en fin present... 
som är delar av mitt 1970-tal.
Bilderna fladdrar förbi på skärmen och jag minns... jag minns mitt 1970-tal. Jag minns situationer, jag minns ibland precis hur det kändes när en bild togs, jag minns vänner, jag minns släktingar som sedan länge är någon annanstans.
Jag minns atmosfären, jag minns också en hel del av det som var mellan bilderna, det som inte fångades in i pappas diabilder.
Det är så wow, liksom.
Det är som att hamna i en tidsmaskin.
Förmodligen blir det här mycket starkt av några skäl. Jag har inte sett bilderna på närmare 40 år och jag har, fram till nu, bara haft ett tiotal bilder av mig som barn i min dator. 
Titta på den här bilden.
Du ser mig som 11-åring. Jag tittar medvetet mot kameran. Jag visar mina tänder (vilket är ganska ovanligt), men jag skrattar inte (för då hade mitt överbett blivit så uppenbart). 
Du ser minicyklarna som står där, de glänser nästan. I bakgrunden ser du björkar och an ana hyreshus. Själv sitter jag på trappan till vårt enorma hus och jag tror att det är sand eller möjligtvis ved i lådan bakom mig. Jag har påmig en klänning som min mamma har sytt... Jag har nog precis gått ut fjärde klass.
I väldigt få bilder går det att utläsa vad som verkligen rörde sig inne i mig då. Någonstans i källaren har jag dagböcker, också från den tiden, men jag vet att de är rätt intetsägande, eftersom jag uteslöt vad jag verkligen tänkte och kände - eftersom jag var rädd att någon skulle läsa dem och jag skulle bli blottad. Till och med i dagböckerna visade jag upp en fasad, ungefär som här på bilden. 
Det fanns en hel del smärta i den där förpubertala tjejen. Men det fanns också en massa glädje och en massa upplevelser.
Det skulle vara så roligt att se ännu mer bilder... att spela upp mitt liv... och att titta på mina egna döttrar nu och se... så många likheter i utseendet... och samtidigt så helt olika liv. Barnet av 1970-talet och barnet av 2000-talet. Skilda världar.
Vad minns du av din barndom?

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item