charlottecronquist

Arjuna Ardagh: Därför är det klokt att tillbe en kvinna del 2

I går berättade jag om Arjuna Ardaghs kärlek till kvinnan och hur viktigt det är för honom att älska reservationslöst. I dagens i...



I går berättade jag om Arjuna Ardaghs kärlek till kvinnan och hur viktigt det är för honom att älska reservationslöst.
I dagens inlägg berättar han om resan till sitt ja.
Läs gärna originaltexten. Detta blir mitt sammandrag. (Eller snarare, detta är bara min översättning... jag inser att jag tycker att detta är så bra att jag i princip tar med hela texten. Väldigt sällan det händer - men detta berör dig, mig... alla som vill möta gudinnan, i sig själv eller i någon annan.)

För åtta nio år sedan kom Arjuna Ardagh fram till att han inte skulle ha levt fullt ut utan att ha älskat fullt ut.
Han berättar:

”För många år sedan åkte jag ensam till Bali på semester. Tillsammans med några andra unga resande hyrde vi en jeep för att ta en rundtur på ön. Vi körde till öns högsta punkt, till en plats ditt turister sällan åker. Vår guide tog oss till ett av de mest heliga templen. Det var omgivet av en stor tegelmur med en utsmyckad ingång. Efter att vi tagit av oss skorna och svept sjalar om våra huvuden, så gick vi in i helgedomen. Där inne fanns en liten gårdsplan och sedan ytterligare en tegelmur med ännu en ingång. Efter fler förberedelser, vi fick tända rökelse och skänka offergåvor, så gick vi igenom den andra ingången. Vi tilläts att gå igenom ytterligare en dörr i muren, men inte mer. Det fanns sammanlagt tio murar runt gudomen i mitten. Hinduer fick gå till den fjärde. De som tillbad just denna gud kunde passera den femte, och så fortsatte det. De enda som fick närma sig guden direkt var de som hade gett hela sina liv för att tillbe just denna gud. Alla andra kunde komma lite närmare och lite närmare det allra vackraste, men inte ändå in i mitten.”

Även om Arjuna Ardagh själv inte tillber statyer, så tycker han att det finns en fantastisk symbolik, eftersom han menar att det är just så en kvinnas hjärta är:
”Längst inne i varje kvinnas hjärta är det gudomligt feminina, kvinnans essens. Den innehåller allt som har varit vackert, kärt, inspirerande i vilken kvinna som helst, var som helst och i vilken tid som helst. Essensen av varje kvinnas hjärta är maximal vishet, maximal inspiration, maximal sexuell åtrå, maximal tröst, helande kärlek. Alltings maximum, alltings topp. Men den är skyddad, av goda skäl, av en serie murar. För att du ska komma in från en mur till nästa krävs att du intensifierar din kapacitet att tillbe, och när du gör det blir du belönad med Nåd. Det här är inget som du kan förhandla dig till genom att tala med en kvinna. På det medvetna planet vet hon inte ens själv hur de där dörrarna ska öppnas. De öppnas magiskt och osynligt och nycklarna är tillbedjan.”
Om du står utanför den yttersta muren så är allt du har tillgång till pornografi, precis som för många andra olyckliga män. För 15 kronor i minuten kan du se hennes bröst, kanske hennes sköte och du kan stimulera dig själv i en sorglig längtan efter djupare kärlek.
Stig igenom nästa dörr och hon kommer att visa sig sina yttre gåvor. Hon kommer att titta på dig med en särskild glimt i ögat. Hon kommer att besvara dina frågor lite blygt. Hon kommer att ge dig en aning om att det finns mer.
Träd in genom ytterligare en dörr med ditt engagemang, med din uppmärksamhet, med de små groddarna till din tillbedjan och hon kommer att öppna sitt hjärta mer för dig. Hon vill dela sin osäkerhet, sättet hon har blivit sårad på och vad hon längtar mest efter med dig. En del män backar när de kommer hit. De inser att priset de måste betala för att gå djupare är större än vad de är beredda att betala. De börjar känna ett ansvar.
Men de få som vågar gå igenom nästa port kommer att upptäcka hennes lojalitet, hennes villighet att hålla fast vid dig vad som än händer, hennes villighet att uppfostra dina barn, att stå upp för dig i samtal och om du är lyckligt lottad, även plocka upp dina skitiga strumpor ibland. 
Någonstans kring den näst sista dörren, så släpper hon slöjan kring sin personlighet och visar dig att hon både är en människa och en port in till något som är större. Hon visar dig en vrede som inte är hennes, utan alla kvinnors. Hon visar dig ett tålamod som också är universellt. Hon visar dig sin vishet. Här börjar du uppleva kvinnors arketyper, de som har porträtterats som gudinnor och mytiska figurer i alla traditioner.
Och så i mitten, i det innersta templet, kommer all din flod av tillbedjan att belönas omedelbart. Du upptäcker det femininas essens och på ett märkligt sätt är det inte direkt romantiskt, men ändå djupt heligt  och du inser att du kan komma hit med vilken kvinna som helst om du bara hade varit villig att passera igenom alla portar på vägen. Vilken kvinna som helst är alla kvinnor, och varje kvinna är vilken kvinna som helst. När du älskar en kvinna totalt, i hennes essens, så är du vid den gudomliga feminina lågan. Det är den som gör varje kvinna i historien vacker. Det är flamman bakom Mona Lisa, Dantes Beatrix och ja, även Penelope Cruz och Heidi Klum. Du upptäcker den magiska ingrediensen som får varje man att bli förälskade i en kvinna.
När du lär dig att uppmärksamma essensen av det feminina på det sättet, så faller du till marken av total ödmjukhet, tårar rinner ner för dina kinder och kläder och du undrar hur du kan ha tagit henne i alla hennes former för självklar för ens en sekund.”
Förstår du vad Arjuna talar om?
Och frågan är: Hur ska man göra i praktiken?
Det berättar jag om i morgon! Eller snarare, det är ju Arjuna Ardagh som gör det.

Related

tillbedjan 3377489004826734786

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item